Nejistý osud visí nad některými základními školami na Českolipsku. Ohrožené jsou zejména ty, které mají ve svých třídách méně než dvacet dětí. V současné době totiž ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje reformu regionálního školství. Základní změnou v ní je to, že stát prostřednictvím krajů již nebude školám posílat peníze takzvaně „na hlavu jednoho žáka“, směrodatný bude také počet dětí ve třídě.

„Ty školy, které budou mít ve třídách menší než ministerstvem stanovený počet žáků, dostanou od kraje méně peněz. Pak bude na obcích a městech, zda chybějící finance škole dají nebo ne,“ vysvětlila Jiřina Jelínková, ředitelka základní školy v ulici Generála Svobody v Novém Boru, kde se děti učí jen do páté třídy.

Počet žáků, kteří by měli být v jedné třídě, aby škola od kraje dostala maximální možnou sumu peněz, je v současnosti dvacet čtyři žáků. Hlavním cílem reformy financování regionálního školství je změnit současný neefektivní a nespravedlivý systém rozdělování státních peněz mezi jednotlivé školy. Ten v současnosti funguje na principu normativů, za každého žáka dostane škola určitou částku peněz.

Normu neplní nikdo

V jednotlivých krajích je ale tato suma různě vysoká. Od roku 2013, kdy má reforma začít platit, by školy měly být financované podle tzv. optimální naplněnosti třídy. „Norma ale není na žádné škole v kraji úplně naplněná,“ odtušila Jiřina Jelínková.

I když ministerstvo slibuje, že bude podporovat malé školy v obcích, kde není hodně dětí, spadne pravděpodobně tíha dofinancování rozdílu v příjmech škol na obce. „My ale nemáme na to, abychom školu dotovali ještě víc. Už nyní kraj financuje jen platy zaměstnanců a obce platí provoz. A ten je pořád dražší,“ podotkla starostka Polevska Martina Rašínová.

Podle ní je systém učení v malých školách dobrý. Učitelka má na každé dítě více času a může se mu individuálně věnovat. I v Polevsku mají školu jen do prvního stupně, děti se dohromady učí ve třech třídách.

Splňují ve dvou třídách

Pozitivní vliv nízkého počtu žáků ve třídě na děti potvrdila i ředitelka základní školy v Dubé Jindřiška Skalická. Děti z méně početných tříd jsou podle ní daleko ukázněnější.

„Co se týče ministerské normy dvaceti čtyř dětí na třídu, splňujeme ji jen v jedné. A pokud nám od září opravdu nastoupí všechny přihlášené děti do první třídy, tak kvótu bude splňovat i první ročník,“ upřesnila Jindřiška Skalická.

Také v Žandově, kde mají školu rovněž jen do páté třídy, mají s naplněností problém.

Někde se snižuje, jinde naopak

„Počet žáků se u nás ve škole neustále snižuje. Příští školní rok jich bude zase méně. Bude záležet na zřizovateli, zda nás zafinancuje. Máme ale s vedením města opravdu dobré vztahy, takže věřím, že se vše podaří,“ řekla Kamila Mikáčová, ředitelka žandovské základní školy.

Naopak více dětí, než jim odchází, budou mít od nového školního roku v základní škole Generála Svobody.

Do první třídy je u nich zapsaných osmnáct dětí, do šesté třídy na jiné školy ale odejde žáků jen třináct. „Slyšela jsem, že by snad malotřídky na tom neměly být tak špatně v souvislosti s reformou. Jenže dodnes nikdo nic pořádně neví, tak uvidíme,“ doplnila Jiřina Jelínková.