Posledních pár vlaků přejelo přes léta jinak nepoužívaný přejezd na rozhraní českolipských ulic 5. května a Hrnčířská.

Jednalo se o manipulační soupravy, které skládaly materiál pro rozsáhlou rekonstrukci okolních tratí a do prostoru bývalého vlakového nádraží Česká Lípa město. Po zásahu stavebníků přejezd zmizel, k velké radosti řidičů je na jeho místě konečně už jen hladký asfalt. Změny ale půjdou ještě dál. Podle Českou Lípou zpracovávané Územní studie č. 7 má sloužit jako páteřní trasa pro automobilovou dopravu.

Kojele mizí

S postupným dokončováním projektu rekonstrukce vlakového nádraží a přilehlých tratí za více než miliardu korun postupně mizí i poslední pozůstatky vlakové trati mezi Českou Lípou a Zákupy. Ta se spolu se samotným nádražím přestala využívat po dokončení přeložky v květnu 1989. Její část nyní slouží jako cyklostezka do Vlčího dolu.

Už jen otisky pražců vytlačené ve štěrku připomínají, kudy v minulosti vedla stará trať mezi Českou Lípou a Zákupami. Zdroj: Deník/Jiří Jelínek

Rozlehlý pozemek okolo bývalého nádraží Česká Lípa Město uprostřed půlí přemostění se silnicí I/9. Podle zadání zmíněné územní studie by se v těchto místech měly v budoucnosti objevit sjezdy na zbrusu novou páteřní komunikaci, která spojí čtvrť Svárov, vlakové a autobusové nádraží a průmyslovou zónu v Dubici.

Na zbytku plochy by následně měly vyrůst domy se smíšenou obytnou a komerční funkcí, či parkové plochy.

Bude to za dlouho

„Územní studie je pouze jedním z počátečních podkladů, pro budoucí realizaci," upozorňuje Eva Markgrafová z Městského úřadu v České Lípě, že výstavba dlouho připravovaného rozhodně nezačne v blízké době.

Na pravidelných schůzkách jedná město o záměru se současným vlastníkem pozemků a staveb, Českými drahami.

Co bude s rychle chátrající nádražní budovou ukáže až hotová studie. „Na základě zpracované Územní studie č. 7 budou určeny nemovitosti nutné pro realizaci plánů města Česká Lípa. Ostatní nemovitosti budou nabídnuty do volného prodeje," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj navíc nechaly České dráhy v roce 2013 dle požadavku města zpracovat odbornou firmou posouzení případné ekologické zátěže.

„Tento průzkum v požadované lokalitě žádnou ekologickou zátěž neprokázal," dodává mluvčí ČD.