Na nedostatek diváků si pořadatelé stěžovat nemohli. Byla tu doslova hlava na hlavě. A neustále cvakaly spouště fotoaparátů, protože taková příležitost vidět tolik veteránů pohromadě se naskytne jen jednou za dva roky. Úžasnou atmosféru plnou nostalgie starých časů podtrhl flašinetář, který točil klikou o sto šest, a jezdci odění v dobových kostýmech.

Sjelo se přes osmdesát strojů. K vidění byly motorky Böhmerland, Harley Davidson, Rudge nebo tradiční značky Jawa. Z automobilů nechyběly vozy značek Praga, Tatra, Citroen, Opel, Mercedes nebo Škoda. Děti obdivovaly nádheru strojů a podivovaly se nad tím, co to je za plátěné auto. Rodiče pak vysvětlovali, že je to Velorex, který jak všichni víme z filmu Vrchní prchni, když se střetne s jiným vozem, tak neublíží, ale leští.

„Jsme rádi, že nám vyšlo počasí, protože to je osmdesát procent úspěchu,“ pochvaloval si den Eduard Kohout, jeden z organizátorů. V deset hodin začali na trať pouštět jednotlivé vozy a motocykly. Vyjížděly v krátkých časových intervalech a před jedenáctou byli už všichni na trase.

Ze startu vyrazil dotyčný vždy při zvednutí praporku, ale o humorné situace nebyla nouze. Povinné traťové karty si někteří jezdci nechali v kufru auta, a tak na startu museli vylézt od volantu a po štrachání v kufru předat kartu k potvrzení.

„Koukám, že si vezete náhradní kola,“ vtipkoval startér s řidičem, který na střeše vozu měl složený kočárek. Diváci byli jako u vytržení: „To je nádhera,“ s výdechem utrousil jeden z přítomných tatínků a jal se vysvětlovat synkovi, co je to auto zač. Starší dámy, zase většinou v kruhu rodinném vzpomínaly na to, jaký vůz měl jejich dědeček, případně jaké z přítomných aut bylo to, které si s manželem pořídili jako první.

Trasa byla oproti předešlému ročníku jiná. Začínala v České Lípě a pokračovala směrem na Prácheň, Českou Kamenici, Mařenice, Svojkov, Zákupy a veteráni se pak vraceli mezi půl druhou až třetí zpět do České Lípy ke KD Crystal.

„Trať byla skvělá a vše proběhlo podle plánu,“ prozradil jeden z účastníků závodu a Eduard Kohout dodal: „Všichni dojeli v pořádku, spokojení a nejstarší stroj, který jel letošní soutěž S veterány Českolipskem, byl vůz Dodge Brothers z roku 1923.“

A jaké bylo letos umístění? V kategorii automobilů vyhrál Jiří Sommer s vozem Ford Capri a v kategorii motocyklů Jan Lang s Velorexem. „Je to tak, Velorex se počítá mezi motocykly,“ ujistil Eduard Kohout, když viděl nechápavé výrazy kolemstojících.

Autor: Tomáš Mařas