„Budeme mít zase lehčí peněženku,“ s hořkostí podotkla Blanka Budíková z České Lípy s tím, že pokud se budou i nadále zvedat ceny, za chvíli už nebudou mít na základní životní potřeby. „Asi už ti nahoře neví, kde by brali peníze. Navýší daň, stoupne cena elektřiny a kde na to máme pořád brát, to nám nikdo neřekne,“ dodala.

Od příštího roku se zvednou ceny nejen potravin, ale i dalších výrobků a služeb. Důvodem je zvýšení ceny elektrické energie od ledna 2011. Optimisticky nevyhlíží ani rok 2012. S největší pravděpodobností nás čeká i zvýšená sazba dosud desetiprocentního DPH.

Výši ceny za dodávku elektřiny ovlivní rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, který rozhoduje o regulovaných složkách ceny, jako jsou například distribuce nebo decentrální výroba. „O kolik se cena za elektřinu zvýší se odhadnout nedá,“ řekla tisková mluvčí ERÚ Jarmila Lehnerová.

Přesto se s navýšením pro české domácnosti kvůli vyššímu příspěvku na obnovitelné zdroje počítá. Vyšší příspěvek na obnovitelné zdroje souvisí především s boomem, který nyní zažívají solární elektrárny. Podnikům se samozřejmě zvýšení také nevyhne.
Dražší pečivo
„Očekáváme nárůst ceny elektřiny až o patnáct procent,“ poznamenal ředitel Jizerských pekáren Roman Kozák. „Důležité bude konečné rozhodnutí o kolik se cena zvýší a také jak se domluvíme s dodavatelem elektřiny.“ Finální cenu, kterou zaplatí konečný spotřebitel podle Kozáka ovlivňuje více faktorů, mezi které patří i cena vstupů. „Do finální ceny se samozřejmě promítne i cena obilí, nafty a veškerých dalších surovin,“ doplnil Roman Kozák. I na ceně vstupních komodit se projeví navýšená sazba za elektřinu.

Ředitel Jizerských pekáren si v současnosti netroufá odhadnout konečnou cenu výrobku. „Jednáme nyní o cenách se zákazníky,“ dodal.
Od roku 2012 se uvažuje o zvýšení nynější desetiprocentní daně z přidané hodnoty.

„O změně této sazby je primárně uvažováno kvůli potřebné reformě penzijního systému,“ poznamenala Alžběta Plívová z tiskového odboru ministerstva financí s tím, že v současnosti není žádný konkrétní návrh rozpracovaný.

V této souvislosti se často hovoří o sedmiprocentním zvýšení. To ale Plívová vyvrací: „Není žádná limitní hranice, která by jakékoli zvyšování snížené sazby DPH určovala.“ Jedním dechem dodává, že žádné konečné řešení není dosud stanoveno.

Řetězce bojují

„Navýšení DPH se zcela určitě promítne do konečné ceny. Ze zákona musíme zvýšenou daň respektovat,“ poznamenal Roman Kozák, ředitel Jizerských pekáren. Podle předsedy Agrární komory Jana Veleby bude nárůst DPH pro některá odvětví likvidační. Jako příklad uvedl v Otázkách Václava Moravce chov prasat.

Zvýšení sazby DPH nás do budoucna zcela jistě nemine a projeví se na našich peněženkách. Některé obchodní řetězce by si přesto chtěly zachovat stávající cenovou politiku.

„Jednou z našich základních firemních zásad je nabízet svým zákazníkům nejnižší možnou cenovou úroveň a udržet si trvale cenové prvenství na českém maloobchodním trhu,“ podotkl tiskový mluvčí společnosti Kaufland Česká republika Michael Šperl. 

„Naše společnost udělá vše proto, aby nadále a za všech okolností tuto zásadu dodržela a ceny neupravovala,“ dodal. Lidem se neustálé navyšování cen zcela pochopitelně nelíbí.

Autor: Tomáš Mařas