České sklo žije a zaslouží si pozornost. Tak se dá shrnout záměr novoborských sklářů, kteří se rozhodli bojovat s krizí, jenž postihla jejich obor. „Nový Bor, to není jen Crystalex,“ zdůraznil místostarosta Nového Boru Stanislav Valdman. „Nelze zapomínat na další sklářskou produkci na Novoborsku,“ dodal.

A právě to, že jsou na Českolipsku šikovní skláři, dokázala čtvrteční vernisáž a sklářská show, kterou uspořádaly česká oděvní designérka Liběna Rochová a česká sklárna Ajeto Lindava. „Spojily své umění a invenci a vytvořily kolekci skleněných šperko-objektů pod názvem Homage to Glass,“ uvedl David Sobotka, art manager Ajeto Lindava.

Zrod klenotů ze žhavé skloviny probíhal v prostorách sklářského centra Ajeto v Novém Boru a své umění s tvořivostí spojili Liběna Rochová a Petr Novotný. Částečně se opírali o předem připravené skicy, trojrozměrné modely a také o momentální nápady, invenci a reakci na již vytvořený a pomalu chladnoucí kus skleněné hmoty.

Vznikly skleněné šperky, které v pražském Museu Kampa předvedly ve čtvrtek odpoledne krásné modelky. „Boty nebo šperky nejsou doplňkem oblečení, ale je to součást oděvu. V tomto případě jsou skleněné šperkoobjekty nosnou částí šatů, drží látku doslova,“ popsala Liběna Rochová. „Každá věc je určena ke konkrétnímu modelu, ale může existovat i jako svébytný objekt, který doplní moderní prostor.“

Představení limitované kolekce šperků Liběny Rochové doprovázela výstava fotografií Dušana Šimánka, který šperky zaznamenal v čistě výtvarné fotografické formě a také videoprojekce záznamu módní přehlídky na Designbloku 2008 a filmový záznam zrodu klenotů v novoborské sklářské huti.

České sklo není v krizi, existují tu skláři, kteří dokáží tvořit jedinečná díla. Že to nejsou jenom pouhá slova, dokázal Petr Novotný přímo u mobilní sklářské pece, kde s módní návrhářkou pokračovali v tvorbě dalších skleněných objektů. „Aby design splnil svůj účel, musí být perfektně zpracovaný. A to se nám daří,“ pochválila spolupráci se sklárnou česká designérka Liběna Rochová.

Petr Novotný, spolumajitel sklárny Ajeto shrnul, jak krize ovlivňuje chod společnosti. „Všichni skláři hlásí o třicet až padesát procent nižší obraty. My máme zakázky, ale vypadají jinak. Jsou menší, zákazníci víc diskutují a chtějí zvláštní originální výrobu,“ popsal Petr Novotný.

Dodal, že zatímco dřív na objednávku stačily tři faxy, dnes jsou to desítky emailů. Stejně jako další sklárny se Ajeto snaží udržet zvláštní výrobou. „Přijíždějí umělci s výkresy, podle nichž vyrábíme. Kromě toho vyrábíme podle designu Bořka Šípka pro zahraničí. Zisky jsou malé a smekám před každým sklářem, komu jde výroba. Není jich moc,“ dodal Petr Novotný