Taková je situace na konci funkčního období nynějšího vedení kraje před říjnovými krajskými volbami. Pracovníci chybí výrobcům autodílů, ale i ve sklářském a bižuterním průmyslu, který je v kraji tradičním oborem. Citelný je nedostatek foukačů skla a zejména pasířů, což je typická profese nezbytná pro výrobu kovové bižuterie, řekl ČTK předseda svazu Výrobců skla a bižuterie Pavel Kopáček.

Stipendijní program

Některé obory na středních školách pomohl zachránit stipendijní program, který pro řemeslné obory zřídil Liberecký kraj před šesti lety.
„Třeba obor sklář – výrobce a zušlechťovatel skla před šesti lety studovalo pět žáků, letos jich díky podpoře bylo 25," řekl ČTK vedoucí krajského odboru školství Leoš Křeček.
Kraj dnes podporuje 15 oborů na devíti školách. Mezi úspěšné obory lze podle Křečka zařadit obory jako elektrikář, nástrojař nebo strojní mechanik.Na stipendia v zemědělských oborech přispívá zemědělsko-potravinářská firma ZOD Brniště.

Do programu se chystá zapojit i výrobce křišťálového skla Preciosa nebo společnost Silnice LK, která má na starosti údržbu krajských silnic. Řada firem má také vlastní stipendijní programy.

V Libereckém kraji bylo ještě na konci roku 2012 bez práce 24.185 lidí a nezaměstnanost byla na 7,4 procenta. Na konci letošního července už úřady evidovaly jen 16.835 uchazečů o práci a nezaměstnanost klesla na 5,5 procenta. Nabídka práce v regionu roste, lidí je ale málo, řada firem proto zaměstnává lidi z Polska, Slovenska i dalších zemí prostřednictvím agentur a kvalifikované pracovníky si navzájem přetahují. Průměrná mzda v kraji stoupla za poslední čtyři roky o více než osm procent na 24.685 korun.

Za celostátním průměrem ale stále o 1780 korun zaostává. V průmyslových podnicích v kraji však dosáhly loni mzdy v průměru 29.100 Kč, více platily jen podniky v Praze a středních Čechách.

Špatný stav silnic

Dlouhodobým problémem v kraji je dopravní infrastruktura. Polovina krajských silnic druhých a třetích tříd je v nevyhovujícím či havarijním stavu, ve výborném či dobrém stavu je 38 procent cest. Za posledních deset let zamířilo přitom v kraji do silnic 8,2 miliardy korun, z toho tři miliardy z evropských a státních fondů.

Hlavně v posledních letech byla ale velká část prostředků použita na obnovy silnic zničených bleskovou povodní v roce 2010. Teprve loni se podařilo všechny opravy dokončit. Problémy jsou ale i na hlavních tazích, stále například chybí obchvat České Lípy, který by dopravu odvedl mimo zastavěná území. Lepší spojení potřebuje i Frýdlantský výběžek, který je od zbytku kraje odříznut horami.

Slabinou Libereckého kraje je železnice, i když na modernizace tratí v posledních letech se vynaložilo přes tři miliardy korun, a stav tratí se tak výrazně zlepšil. Problematické je ale chybějící rychlé spojení na Prahu. Z Liberce do hlavního města vede trať dlouhá 140 kilometrů z dob Rakouska-Uherska. „Vlaky po ní jezdí s maximální rychlostí 100 kilometrů v hodině, někde ale jen 30 až 40 kilometrů za hodinu.

Liberec má lepší spojení do Berlína a Drážďan než do Prahy," řekl ČTK hejtman Martin Půta. Cesta z Liberce do Prahy s přestupem v Turnově trvá dvě hodiny a 35 minut, auto ji zvládne pod jednu hodinu.

Kraj podle Půty usiluje o výstavbu nové trati, která by odpovídala 21. století a umožnila napojení na Polsko.