Malá revoluce v kufru vašeho auta je tady. Od 1. října se výrazně ztenčil počet věcí, které motoristé až dosud museli vozit jako povinnou výbavu. 

Nově nebude nutné mít třeba náhradní žárovky, pojistky a lékárničku už není potřeba vyhazovat jen kvůli expiraci. Za prošlou lékárničku či její část přitom hrozila sankce až dva tisíce korun. 

Změny v autolékárničce a povinná výbava„Vozit povinně v autě žárovky nebo pojistky už je v současnosti zbytečné, u nových aut řidiči stejně nechávají výměnu světel na servisu,“ zdůvodňoval změnu vyhlášky ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). 

Prověřte si pojistku

Velkou novinkou je fakt, že prakticky zmizí povinnost vozit i rezervní pneumatiku. A to v případě, že je vůz vybaven sadou na nouzové dojetí nebo že má řidič zaplacenou asistenční službu, která zajišťuje výměnu či opravu poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky. 

Takovou službu dnes pojišťovny poskytují většinou i v rámci základního povinného ručení. Řidiči by se o tom však raději měli osobně přesvědčit ve své pojišťovně. 

Běžná praxe

„Asistence je u nás už v základu povinného ručení a řádově nyní řešíme stovky případů ročně,“ říká mluvčí Allianz Václav Bálek. Podle mluvčí České pojišťovny Ivany Buriánkové jsou již dnes typickým výjezdem v terénu právě defekty pneumatiky.

„Ty patří spolu s poruchami motoru, nehodami a vybitými bateriemi mezi nejčastější situace, ve kterých se na nás řidiči obracejí s žádostí o pomoc,“ potvrzuje Buriánková. I podle ní je asistence v základu povinného ručení, vyjma varianty Start. 

S postupným útlumem vožení rezervních pneumatik ale souvisí i jedno doporučení odborníků. Obzvláště pokud řidiči vyjíždí na delší trasu mimo území ČR, neměli by bezhlavě věřit různým opravovacím sprejům na defekty gum.

„Náš partnerský německý autoklub ADAC otestoval osm základních sprejů na opravu a utěsnění menších trhlin a uspěly jen dva,“ upozorňuje Igor Sirota z českého ÚAMK. 

Němci zkoušeli, zda opravovací sprej napevno utěsní trhlinu o velikosti cca 0,3 mm. Tedy přibližně velikost hřebíku. Po 24 hodinách byly gumy většinou prázdné. „Řidiči by to vždycky měli zvážit. Pokud nyní vozí třeba jen dojezdové kolo s rychlostí 80 km/h, není nutné ho hned vyhazovat. Úspora deseti kil váhy se na spotřebě paliva neprojeví,“ nabádá Sirota. 

Benzin místo nafty

Lapálií v provozu se mimochodem v poslední době stává i natankování nevhodného paliva. Podle České asociace asistenčních společnosti (ČAAS) loni počet zásahů překročil dva tisíce. A protože se i grafické značení paliva dneškem mírně mění, je třeba dávat pozor. 

Pokud už k záměně dojde, technici doporučují auto nestartovat. V případě, že si chybu řidič uvědomí až po nastartování, měl by vozidlo nejdřív odstavit. I tuto situaci většinou kryje výjezd technika povinné ručení.