Ekonomická krize přinutila ministerstvo dopravy zastavit do budoucna výstavbu nových silnic. Ohroženo je až 300 silničních projektů v celé republice.
Na Českolipsku mezi ně patří plánované obchvaty v Novém Boru, Kravařích, Dolní Libchavě a Dubé. Stranou zřejmě nezůstane ani plánovaná stavba okružní křižovatky na silnici I/13 ve Cvikově.

Za nejhorší úsek v Libereckém kraji je považována dopravní spojnice mezi Českou Lípou a Novým Borem. „Současné spojení je tragické, doslova každou minutu jde o život,“ poukazuje na kritickou situaci Jindřich Mareš, starosta Nového Boru.

Výstavba městského okruhu by pomohla významně odlehčit hustou dopravu. „Mělo být navázáno přímé spojení na Děčín a Liberec. To by odvedlo dopravu z města a silnice mezi Novým Borem a Českou Lípou by mohla sloužit pouze k přepravě mezi těmito městy,“ podotýká novoborský starosta s tím, že podle jeho informací se veškeré aktivity v tomto projektu pozastavují až do roku 2015.

Starostové jsou zklamaní

„Jsme hodně zklamaní,“ připouští starosta Cvikova Ivo Čeřovský. Město usilovalo o vybudování okružní křižovatky již od roku 2003. „V té době vstoupil v platnost územní plán, kde se již s křižovatkou počítalo,“ připomíná starosta.

Křižovatka na silnici I/13 měla podstatně zklidnit dopravu a zároveň usnadnit průjezdnost městem. „Když už se nám povedlo po šesti letech dotáhnout úřední věci do zdárného konce, můžeme na vše zapomenout,“ neskrývá rozhořčení Ivo Čeřovský.

Emoce nad rozhodnutím ministerstva dopravy neskrývá ani Vít Vomáčka, starosta Kravař. Obec přijde z titulu úspor o obchvat, který by svedl dopravu směrem na Litoměřice. „Jedná se vlastně o jedinou cestu z České Lípy do Litoměřic. Dnešní provoz je neskutečně hustý a zvláště během akcí jako je třeba Zahrada Čech, je vůbec problém přejít kravařské náměstí,“ podotýká Vít Vomáčka.

Stavba bude čím dál dražší

Zároveň poukazuje na fakt, že už mají hotovou projektovou dokumentaci a ekologická šetření. „To všechno stálo peníze a teď se celý projekt zastaví,“ táže se kravařský starosta a pokračuje: „ V době hospodářského rozmachu se utrácelo za pastelkovné a teď v době krize nejsou peníze na důležité projekty. Ale kdo jiný by měl táhnout ekonomiku než stát.“

Připomíná mu to situaci z osmdesátých let, kdy myšlenka výstavby kravařského obchvatu vůbec zazněla poprvé. Tehdy by stál kolem 70 milionů korun, po letech jeho cena vzrostla na 300 milionů korun. „Teď se znovu odloží a suma logicky stoupne. To není šetření, to je plýtvání penězi,“ konstatuje Vít Vomáčka.

„O situaci jsme informováni, v současné době probíhá příprava uvedených staveb, termín realizace zatím není jasný. Liberecký kraj hodlá s ministerstvem jednat o zahájení staveb nejpozději v příštím roce,“ uvádí náměstek hejtmana Martin Sepp.

I přes silné protesty měst a obcí ministr Gustáv Slamečka trvá na tom, že v nejbližší době nebude ministerstvo dopravy nové silniční stavby vůbec zahajovat. Jako jedinou cestu vidí, na silnicích maximálně šetřit.