Do konce roku jich dráhy nasadí v kraji 16, jezdit budou na pěti tratích takzvané Jizerskohorské železnice. Ještě v listopadu jich firma dodá osm, ty zbylé do konce letošního roku, řekl dnes novinářům náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek. První z vlaků dnes dostal jméno Nisa, i další vozy ponesou jména měst, obcí a významných míst v Jizerských horách.

České dráhy objednaly vlaků Regio-Shuttle 33, z toho 17 jich je určeno pro Vysočinu, kde se první vlak představil už před několika dny. Ty liberecké se od nich ale podle Blažka liší, musí si totiž poradit v mnohem náročnějších podmínkách. Jezdit budou mimo jiné na nejstrmější trati v Česku z Tanvaldu do Kořenova, kde kdysi vlakům ve stoupání pomáhala ozubnice.

Stadlery však ozubnici nepotřebují, všechny nápravy vlaku jsou hnané a vůz by měl stoupání zdolat i v zimě bez potíží. Vlaky jsou navíc mnohem tišší, rychleji se rozjíždějí, což umožní zkrátit dobu jízdy.

Výhodou nových souprav, z nichž každá má 71 míst k sezení, je podle náměstka libereckého hejtmana Martina Seppa (ČSSD) i možnost zavedení přímých spojů z Liberce do regionálních center. "Soupravy pojedou třeba z Liberce do Raspenavy, kde se rozpojí, a vozy pak pojedou do různých cílových stanic, cestujícím tak odpadnou některé přestupy," řekl Sepp.

Nové vozy jsou nízkopodlažní a umožní pohodlný nástup seniorům, vozíčkářům i matkám s kočárky. "Přínosem jsou i z pohledu cestovního ruchu, umožňují totiž přepravu lyží a kol, což rozšíří služby pro turisty," dodala náměstkyně hejtmana pro cestovní ruch Lidie Vajnerová (SOS).

Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy vypsal Liberecký kraj v roce 2008, podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců.

Nejvýhodnější nabídku podaly právě České dráhy, které nabídly cenu 105 korun za kilometr. Zakázku získaly na 15 let, provoz podle nové smlouvy zahájí letos v prosinci. "Kdyby se podobně soutěžily všechny regionální tratě v zemi, mohlo by takových vlaků jezdit mnohem víc," poznamenal starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.

Nové vlaky pro Jizerskohorskou železnici stály České dráhy bezmála 878 milionů korun, z toho 35 procent poskytly evropské fondy. Vozový park v Libereckém kraji tak nyní bude pařit k nejmodernějším v zemi. České dráhy nakoupí pro kraj ještě další čtyři vozy podobného typu.

"Jezdit budou na trati z Liberce do České Lípy," řekl Blažek. V současné době se podle něj připravuje veřejná soutěž na dodavatele. Dráhy předpokládají, že by vozy měly na frekventované trati začít jezdit do konce roku 2013.