Minulý týden se v Novém Boru uskutečnila schůzka zástupců měst a obcí sdružených ve svazku obcí Novoborsko. Jejich setkání mělo jediné téma a provázela ho jedna velká obava: Hrozí nám obrovská záplava kamionů.

Novoborsko je v ohrožení kvůli plánu Ústeckého kraje. Ten totiž zvažuje pomoci svým městům a obcím, ležícím podél řeky Ploučnice, zejména Benešovu nad Ploučnicí, a úplně zakázat kamionovou dopravu na silnici II/262, jež vede podél zmíněné řeky z Děčína přes Benešov na Českou Lípu.

Plán by se tak příznivě dotkl i českolipských obcí, které na zmíněné trase leží, například Žandova nebo Stružnice. Obce už v minulých dnech prostřednictvím svého mikroregionu Peklo vzkázaly, že omezení kamionové dopravy vítají. Lidé v těchto obcích se také připojili k petici, která vznikla v Benešově nad Ploučnicí.

Zákaz není řešení

Pokud by ale kamiony nemohly na Českolipsko touto cestou, většina z nich by zřejmě „atakovala" okres přes Kamenický Šenov a Prácheň. „S tím ale zásadně nesouhlasíme," říká Jaromír Dvořák, starosta Nového Boru. „Přesměrovat kamiony na Novoborsko není žádným řešením. Tím správným krokem by naopak bylo vybudování obchvatu České Lípy a přeložky na Manušice a dále na Děčín."

Do Stružnice, která je jednou z obcí, jež by ráda vyhnala kamiony od Ploučnice, přijel už v závěru února liberecký hejtman Martin Půta a vyslechl si argumenty, týkající se nebezpečí, které kamionová doprava v obci přináší. Dostal také text petice, kterou lidé v obcích mikroregionu Peklo podepisují.

Jenže teď se zdá, že Stružnice, Žandov a další obce a města na silnici II/262 ostrouhají. K zákazu kamionů tady zřejmě nedojde. Vedení Libereckého kraje už totiž dalo do Ústí nad Labem na srozuměnou, že jeho plán nepodpoří.

„Máme informace o tom, že Liberecký kraj není tomuto návrhu nakloněný. A bez spolupráce obou krajů nemá smysl žádat o zákaz tranzitní kamionové dopravy na této silnici," řekl krajský radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek.

Neochotu Libereckého kraje potvrdil na dotaz Děčínského deníku také liberecký krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. „Nevidíme zákonné důvody, pro které by bylo možné tranzitní kamionovou dopravu na silnici II/262 zakázat. Navíc silnice druhé třídy jsou určeny pro dopravu mezi okresy," uvedl Mastník s tím, že podle statistik nezaznamenali nárůst dopravy na spojce mezi Děčínem a Českou Lípou.

Její intenzita je podle měření podobná nebo dokonce pod průměrem srovnatelných silnic v jiných místech České republiky.

Navzdory proklamaci Libereckého kraje ale zřejmě zatím není celý spor o to, kam vyhnat kamiony, úplně u konce. Benešov nad Ploučnicí totiž hodlá za zákaz kamionů u Ploučnice dál bojovat.

Spokojit se zatím nechtějí ani na Novoborsku. Kvůli kamionům se znovu zástupci zdejších měst a obcí sejdou už tento čtvrtek a na jejich setkání by měl dorazit také radní Mastník.

Boj o kamiony může mít obrovský význam také pro Českou Lípu. Už příští rok se tu na několik měsíců úplně uzavře hlavní průtah městem a všechna doprava bude muset projíždět vnitřkem města. Nárůst kamionů by situaci okresního města mohl drasticky zhoršit.