„Už rok jezdíme přes Mimoň, protože přes Lípu se pak jede dlouho, ale zprovoznění vítám a v pondělí až pojedu do práce, silnici vyzkouším,“ řekl Martin Beran, který pravidelně pendluje mezi Libercem a Českou Lípou.

Jiří Blažek považuje zkapacitnění za užitečné. „Lidé mají poznámky, že to bylo zbytečné, ale já si to nemyslím, protože se tam potkávají dva směry, od Svoru a od Cvikova. Jezdím i dálkové trasy na Ostravu a podobně a tak ocením, že se tam dají bezpečně předjet vysokotonážní vozy, které vás po okrskách mohou hodně kilometrů brzdit. Během dlouhé cesty je každý předjetý kamion dobrý,“ uvedl.

Hlavním důvodem pro zkapacitnění byla četnost dopravních nehod. „Za poslední období, než jsme začali realizovat tuto stavbu, došlo na tomto úseku k přibližně 150 nehodám. Byla zde úmrtí, těžká zranění, lehká zranění, střety se zvěří a s jinými vozidly,“ uvedl Radek Mátl, ředitel investora - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Silnici nyní považuje za podstatně bezpečnější. „Věřím, že pokud řidič neudělá vyloženě jezdeckou chybu, neusne například za volantem a podobně, tak by se na této komunikaci nemělo nic stát,“ uvedl Mátl.

Čtyřproudé uspořádání by mělo být nejen výrazně bezpečnější, ale také plynulejší. „Jakmile tu byla nehoda, tak se úsek okamžitě ucpal a vznikaly kolony, takže i plynulost se podstatně zvýší,“ řekl Mátl. Dle něj jde také o budoucnost. „Když se vybuduje další zkapacitnění, obchvat České Lípy a provedou se další úpravy, tak si myslím, že by zde doprava velmi zhoustla a původní uspořádání by se časem ukázalo jako výrazně nedostačující,“ podotkl ředitel.

Samotná stavba s čtvrtečním zprovozněním úseku ještě zcela nekončí.

„Budou probíhat dokončovací práce. Pod mosty se bude dláždit opevnění a provedou se ještě sadové úpravy a udělá se oplocení,“ vysvětlil Tomáš Šulc, vedoucí úseku výstavby libereckého ŘSD. Poznamenal, že práce je ještě dost. „Důležité je, že už je zprovozněno a řidiči projedou stavbou bez omezení,“ uvedl.

Žádné další uzavírky se už neplánují. Pokud, tak pouze ojediněle a lokálně. Největším problémem bylo osazování retenčních nádrží. „Ta je umístěna pod zemí a ze silnice se do ní svádí voda. Kvůli tomu se musel úplně zastavit provoz,“ vysvětlil Šulc. Zcela hotovo by mělo být v listopadu.

Cena za realizaci se vyšplhá na téměř 600 milionů korun. „Stavba vyšla zhruba na 566 milionů korun bez DPH. Během výstavby došlo k mírnému navýšení v rámci realizačního koeficientu, protože smlouva zahrnuje valorizaci. Takže se budeme pohybovat kolem 600 milionů korun,“ vysvětlil Mátl. Konečné financování bude jasné až na jaře příštího roku. Tehdy bude známý realizační koeficient za rok 2024.

Díky širší silnici se uleví nejen řidičům, ale také zvířatům. „Úsek nebyl oplocen. Dva lesní komplexy stály proti sobě. Zejména v nočních hodinách to bylo velmi nebezpečné. A střetů se zvěří bylo hodně,“ podotkl Mátl. Vznikly dva migrační koridory. „Celý úsek jsme oplotili, navedli jsme pomocí migračních bariér a cest zvěř na mosty. Zvířata se snažila tu komunikaci překonávat a často zbytečně umírala,“ uvedl. Vybudované jsou také nezbytné přeložky inženýrských sítí a doprovodných cest, jako jsou přístupy na lesní i obecní pozemky.

Příští rok má Ředitelství silnic a dálnic v plánu na tahu I/9 stavět téměř dva kilometry dlouhý obchvat obce Svor. Dokončen by měl být v roce 2027. Nejpozději v témže roce chce ŘSD zahájit stavbu I/9 Nový Bor – Libchava.

Mohlo by vás zajímat: Doksy budou mít nové nákupní centrum. Stavba na opuštěném místě má začít letos

Doksy připravují proměnu brownfieldu. Výstavba nákupního centra má začít letos | Video: Ladislava Sdrzallek