Proti novému územnímu plánu České Lípy se ozvali členové místní pobočky Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ). Trnem v oku jim je navržená trasa městského okruhu, který by měl svést automobilovou dopravu do klidných částí sídliště Střelnice a podél železniční tratě k Okresnímu soudu na Děčínské ulici.

„Nedostatky řešení výrazně převyšují přínos," uvedl Miroslav Hudec (SZ), zástupce STUŽ a zároveň českolipský zastupitel. Aktivisté se proto připojili do řady těch, kteří proti územnímu plánu podali námitky a připomínky. „Navrhovaná trasa je kopií třicet let starého řešení. Tehdy neexistovala nákupní centra v severní části města, teprve se připravovalo sídliště Lada, ani se nepočítalo s přeložkou hlavního tahu I/9. Už to ukazuje, do jaké míry dnešní návrh odpovídá požadavkům doby," řekl Miroslav Hudec.

Střelnice by přišla o klid

Trasa má neobvyklé řešení. Řidiči jedoucí od Nového Boru by na okruh podle územního plánu sjeli z I/9 na sídliště Sever, projeli tunelem vedoucím pod severní částí městského parku a vyjeli u židovského hřbitova na sídlišti Střelnice.

„Silnice by křížila frekventovanou cestu pro pěší v ulici U Střelnice, po níž denně projdou tisíce lidí ze sídlišť Sever a Lada do centra města. Dá se říci, že by dnešní pěší zónu nová silnice prakticky zlikvidovala, zhoršila by se kvalita života lidí bydlících v okolí," uvedl Miroslav Hudec jeden z důvodů, proč rozporují navrhovanou trasu.

DALŠÍ ČLÁNKY K TÉMATU ZDE

Ta by měla pokračovat kolem Luxoru k železniční trati a podél ní pak až k přejezdu na Děčínské ulici. „Zničila by pěší a cyklistickou trasu od Českokamenické ulice do Arbesovy. Společně s ní bychom mohli přijít o zeleň a sportovní hřiště nad Domovem mládeže," vypočítává Miroslav Hudec některé z dalších „obětí".

Obchvat a okruh všude kolony

Poukázal na to, že úleva by nepřišla ani s dostavbou jihozápadní části obchvatu České Lípy, po němž obyvatelé několik let marně volají.

Podle Hudce by byla při dopravních špičkách zahlcená auty celá trasa od průmyslové zóny v Dubici po nákupní střediska v severní části města. „Jakmile se ucpe hlavní křižovatka I/9 a Purkyňovy ulice, zvolí řidiči objízdnou trasu skrz sídliště Sever a Lada. V případě kolon na Děčínské zahltí auta pro změnu Slovanku," uvedl Miroslav Hudec.

Otazníky vzbuzuje i v územním plánu zanesený tunel, který je součástí městského okruhu, v severní části městského parku. Tady v minulosti dělaly velké problémy vyvěrající vodní prameny.

Tunel v parku je nerozum

„Tunel skrz městský park je dost nerozumné řešení, je to silně vodnaté území, ujíždějí tam svahy. Pokud někdy ke stavbě tunelu dojde, tak bude muset být ve velké hloubce," řekl známý historik Ladislav Smejkal z českolipského Vlastivědného muzea a galerie.

Ten v souvislosti s tím odkázal na knihu Základové půdy České Lípy starou přes sedmdesát let. Tehdejší odborníci zmapovali místa ve městě, kde by se kvůli špatnému podloží nemělo vůbec stavět. Jejich rady si nevzali k srdci budovatelé za minulého režimu a za obrovských nákladů postavili na slepém rameni Ploučnice obchodní domy Andy a Banco, nebo Kulturní dům Crystal. Ten konkrétně stojí na dvou stovkách pilotů, jež sahají až do hloubky dvanácti metrů.

Obdobný případ je městský park. Podle Ladislava Smejkala by se muselo v souvislosti s případnou stavbou tunelu nejdřív investovat do rozsáhlého geologického průzkumu. Nikdo dnes totiž neví, kde pramen, který někteří kvůli jeho síle označují jako Cihelenský potok, protože zvládl napájet dva rybníky, vlastně je. „Když se dělal umělý svah mezi sídlištěm Sever a parkem, navezlo se tam obrovské množství zeminy. Tlak změnil vodní režim v parku. Pramen tam je, ale kam se posunul, to dnes nikdo neví," doplnil Ladislav Smejkal.

Přípravu územního plánu České Lípy provází od začátku v roce 2007 průtahy. Kvůli nedostatkům v dokumentaci a nedodržení smluvních termínů ze strany zhotovitele společnosti Kovoprojekta a. s. Brno práce vázly. Radnice proto vůči ní uplatnila sankce za zdržení a v jednu chvíli dokonce chtěla v krajním případě odstoupit od smlouvy. Dokument by měli zastupitelé schválit asi v květnu.

Českolipané vtipkují…Tunel? Českolipané vtipkují

Česká LípaJe jen na papíře a už se stal terčem vtipů. Dokonce má už jméno. Řeč je o tunelu, který by měl podle nového územního plánu České Lípy vést pod městským parkem. Jeho útrobami by se ve vizionářských myslích autorů měly valit tisíce aut z hlavního tahu I/9 směrem k židovskému hřbitovu a dál na Děčínskou ulici.

Na účet tunelu se Českolipané dobře baví na sociální síti. Tam po vzoru pražského tunelu Blanka dostal ten českolipský jméno Hanka. Odkazuje na křestní jméno první ženy radnice.

„Fotografii s pojmenováním si zobrazilo na deset tisíc lidí, v naprosté většině z České Lípy," řekl autor nápadu Petr Jeník, který na sociální síti provozuje neoficiální městské noviny České Lípy.

Jiří Coubal pro změnu navrhuje, aby se k tunelu přihodilo rovnou i metro. Jiní přidávají tramvaj a letiště, aby byla nabídka dopravy v České Lípě kompletní. „Pozitiva" v nové stavbě vidí Miloslav Sviták. Podle něj tunel zkrátí lidem ze sídlišť cestu na koupaliště v Dubici. To je už několik let zavřené a zřejmě tak zůstane.