VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový ředitel na umprumce: Máme pozitivně našlápnuto do lepších časů

Kamenický Šenov - Rozhovor s Pavlem Kopřivou o budoucnosti Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově.

7.3.2014
SDÍLEJ:

Výtvarný umělec Pavel Kopřiva je od 1. března ředitelem Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově.Foto: Deník/Vít Černý

Pavel Vrba ve fotbale, Vladimír Růžička v hokeji a Pavel Kopřiva na umprumce v Kamenickém Šenově. To jsou tři muži ve třech různých odvětvích, ale dohromady mají společné to, že s jejich příchodem jsou spojená velká očekávání a přání.

Výtvarný umělec Pavel Kopřiva je od 1. března ředitelem Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově. A stejně jako od fotbalového stratéga Vrby se i od Kopřivy čeká, že bude symbolem nové, lepší a zdravé éry. Že vyvede kamenickošenovskou školu z útlumu, ve kterém se ocitla po snahách ji úplně zlikvidovat nebo omezovat v minulých letech.

Bavíme se ale o očekáváních a přáních, která mají všichni ostatní. Ti okolo. Co si přeje sám nový ředitel, o tom (a nejen o tom) je následující rozhovor.

Kdy jste začal přemýšlet, že se přihlásíte do konkurzu na ředitele školy?

Já jsem tady už asi rok a půl pracoval jako předseda výtvarné rady. Zažil jsem si tady všechny ty krize s předchozím vedením. To, že jsem se stal předsedou výtvarné rady, bylo také z toho důvodu, že jsem byl jeden z mála, kdo byl schopný komunikovat mezi výtvarníky a vedením, protože tady existovala obrovská propast. Takže já jsem vlastně přicházel z úplně vedlejší oblasti, nebyl jsem nijak spojený s těmi předchozími kauzami, a z toho se to vyvinulo.

Když jsme se spolu ještě před rozhovorem bavili, řekl jste, že problém je v tom, že se lidé bojí skla. Jak vás to napadlo?

Většina rodičů má dnes obavy dát své děti studovat sklářství, protože se domnívají, že to není perspektivní obor. Hodně je ovlivnilo to, co co se dozvídali z médií o krachujících fabrikách a krizi sklářství. Tyto obavy stále přežívají, i když už možná dva roky nejsou vůbec aktuální. Teď naopak bych řekl, že sklářství se opět zvedá a přichází nová energie do toho oboru. Je nutné, aby si lidé, převážně rodiče uvědomili, že sklářství dneska není jen práce sklářskou továrnu, ale sklářství je dneska i malé designérské studio nebo dílna. Takto to funguje v zahraničí, většina sklářů tam má své vlastní designérské studio nebo dílničku a živí se něčím speciálním, co umí.

Byla propast mezi výtvarníky a bývalým vedením školy hodně velká? Navenek to tak často působilo, že ve škole mezi sebou bojují umělci a ti druzí, „neumělci".

Trochu to tak vypadalo. Byla to určitá antagonie a nepochopení a hlavně nekomunikace. Došlo to až do stadia silných osobních antipatií. Ti lidé už nebyli schopní se ani potkat . Já jsem ty hrany trochu obrušoval jako předseda výtvarné rady. Myslím, že se to docela dařilo, i v těch krizových obdobích naše sklářská škola produkovala, protože k tomu jsou potřeba ti výtvarní učitelé, dost zajímavé výtvory. Účastnili jsme se veškerých designérských přehlídek, kterých se běžně účastní české sklářské školy a toto jsme vlastně zvládali i v těchto těžkých obdobích. Takže v tom problém nebyl. Myslím, že to všechno bylo jen určitým nepochopením a pak už takovou neochotou se vůbec o čemkoli bavit.

Výtvarný umělec Pavel Kopřiva je od 1. března ředitelem Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově.To mi připomnělo konflikt, který měla s bývalým ředitelem Kolčem učitelka paní Matoušková. Zůstane nakonec ve škole, když bývalý ředitel skončil?

Paní Matoušková skončila ke konci roku, odchází na Sázavu, kde působí pan Janák (akad. malíř František Janák byl ředitelem školy v letech pozn.red.). Detaily jejího odchodu vůbec neznám, nebyl jsem v té době v žádné funkci. Jenom vím, že tady měla konflikt s bývalým ředitelem a to je všechno.

Má škola dost odborníků i umělců? Nezanechalo působení bývalého vedení na škole nějakou zlou stopu z hlediska jejího personálního obsazení?

Tak zatím se domnívám, že nikdo neodchází. Dokonce se mi snad podařilo, zítra se to ukáže, jestli ten nový pán přijde, podařilo získat nového výtvarně zdatného kolegu zaměřeného grafickým směrem, což je fajn. Jinak vedoucí výtvarných oddělení jsou stabilní tým, který tady funguje dlouho, znají školu úplně od shora dolů, jsou s tou školou spojení, dýchají pro ni. Myslím si, že v tomto má škola obrovský potenciál. Je jasné, že bude muset přijít někdy období, kdy mě bude čekat hledání dalších náhradníků, ale to je zatím otázka budoucnosti. Někdo získá jinou práci nebo bude chtít odejít, to se může stát, ale zatím to není na programu dne, alespoň o tom nevím.

Jedna z věcí, kterou jste zmínil ve své koncepci, již jste předkládal při konkurzu, bylo to, že byste chtěl udělat školu víc atraktivní pro české studenty. Předpokládám, že to nějak souvisí s tím, že o škole se v posledních letech říkalo, že na ní studuje více studentů z Kazachstánu než domácích. Takže jak toho chcete docílit, aby tu bylo více Čechů?

Rozhodně mi leží na srdci to, že se do šenovské školy hlásí méně a méně českých studentů. To je problém. Existovaly doby, kdy se na tuto školu dělaly neuvěřitelně těžké talentové zkoušky v době boomových ročníků ještě v době socialismu. Škola byla vždycky VIP, výběrová a to bych chtěl zachovat. Problematika českých studentů souvisí i s politikou, kterou chci dělat ve vztahu k základním školám, základním uměleckým školám a potažmo k rodičům. Protože si myslím, že neúčast českých dětí je způsobená trochu tím, že nebylo dostatek pozitivních informací o tom, co šenovská škola může nabízet a že vůbec šenovská škola bude existovat. Všichni se lekli toho, že by mohlo dojít také k zavření. Tyto černé chvíle jsou zažehnány. Máme z kraje tu největší možnou podporu i v osobě pana hejtmana a dalších podporovatelů školy. Takže myslím si, že teď můžeme klidně říct, že máme pozitivně našlápnuto do lepších časů. Samozřejmě že musíme ukázat, že to zvládneme a že má smysl sem své děti dávat. To je jeden z mých záměrů: vstoupit do komunikace hlavně se základními školami a základními uměleckými školami.

Mimo jiné jsem už zjistil, že v blízké základní umělecké škole v České Kamenici nebyl o naší škole informovat nikdo už pěkně dlouho a oni sami jsou překvapeni, že tam nikdo nebyl. Takže to bude jedno z prvních míst, ještě se základními školami v Novém Boru, kam se vydám.

Ve vaší koncepci jste ovšem také psal, že se nechcete orientovat jen na místní region.

Protože v místním regionu školu zná skoro každý, ať si o ní myslí pozitivní nebo negativní věci. Rád bych rozšířil povědomí na celou Českou republiku a potažmo do zahraničí, protože tak to vždycky bývalo. Do Kamenického Šenov chodili studenti slovenští, studenti z Moravy. Je mi jasné, že teď existuje dost jiných škol, které vznikly na Moravě, škol které vznikly na Slovensku, a také v tom hrají roli soukromé umělecké školy, ale my tady musíme vybudovat něco, co bude magnetem na tyto potencionální studenty z dálky a to si myslím, že je design světelných objektů. To je jedinečná šenovská záležitost, je to věc, kterou tady umíme zpracovávat, pracujeme tady dlouhodobě na tom oboru a prostě do Šenova to patří. Patří to sem jako sem patří Preciosa Lustry a vztah mezi tímto oborem a Preciosou Lustry je úplně přímý a myslím, že na úplně nejlepší úrovni jaké může být.

MgA. Pavel Kopřiva, Ph.D. - narodil se v roce 1968
- je absolventem Střední uměleckoprůmyslové školy bižuterní v Jablonci nad Nisou
– v letech 1989 až 1995 vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (v ateliérech profesora Harcuby a profesorky Matasové)
– v letech 2000 až 2004 absolvoval na VŠUP docenturu
– v letech 2000, 2003 a 2009 se účastnil Mezinárodního sklářského sympozia v Novém Boru
– V Kamenickém Šenově dosud působil jako šéf výtvarné rady, od roku 2003 působil také na Střední škole v Novém Boru a je vedoucím ateliéru interaktivních médií na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, tři roky působil také na Technické univerzitě v Liberci

Už to vlastně ukazovalo i pozvání naší školy do České televize, kde jsme vystupovali v programu Dobrého rána. To bylo možná před měsícem. Televizní štáb vybíral jedinečné obory. Takže vedle škol zaměřených na pěstování vína nebo chov cizokrajného zvířectva tam byla naše škola za design světelných objektů, protože hledali něco, co existuje jenom jedinečně. A tak si myslím, že tento obor mezi architekturou, světlem, svítidly a potažmo elektronikou, která do toho dnes určitým způsobem mluví, to jsou přesně úkoly a zaměření, které chceme ve škole dělat a rozvíjet. Škola se kromě toho zabývá samozřejmě také ostatními obory tradičně sklářskými a ty jsou spojené s kreslením, malováním, leptáním, pískováním a dalšími tradičními sklářskými záležitostmi, které jsou také na vysoké úrovni.

Vy sám učíte nejen tady, ale i na univerzitě v Ústí, a sice předměty, ve kterých se snoubí umění a multimédia nebo nová média. Je na tento moderní směr šenovská škola dobře vybavená?

V tom máme úkol. Šenovská škola na to není zaměřená, protože se tomu dlouhodobě nikdo moc nevěnoval a mým velkým cílem je školu vybavit v tomto smyslu a provozovat tady kromě tradičních uměleckých technik také techniky, které souvisí s počítačem. Domnívám se, že už není možné tvrdit, že umělec počítač nenávidí nebo že umělci je počítač k ničemu. Já si myslím pravý opak. Nejsem samozřejmě přesvědčený, že počítač něco za umělce vymyslí. Tak to není. Počítač je jenom rozšíření tužky a štětce a to je to, co chci dostat i do Kamenického Šenova. Jsme na začátku, ale podařily se nám už některé věci. Pomaličku vybavujeme a máme už nakoupeno deset nových počítačů na druhou počítačovou učebnu, která bude vybavená běžnými zařízeními pro 3D grafiku. Protože první, čím se chceme zabývat z multimédií, je 3D modelování a 3D grafika. Tato technika je použitelná pro konstrukci svítidel více než pro jakékoliv jiné obory. I když samozřejmě je použitelná i pro malbu skla v rámci dekorů a dekoračních technik.

Vy jste působil na i na škole v Novém Boru. Dá se tedy očekávat, že dojde i k narovnání hodně poničených vztahů mezi oběma školami?

Já jsem v Novém Boru působil deset let, kvůli novým povinnostem jsem tam teď skončil. Ale myslím si, že máme jedny z nejlepších vztahů, jaké by mohly být. V Novém Boru mě všichni znají, já znám všechny a myslím si, že by se v tomto směru mohlo něco pozitivního uskutečnit. Samozřejmě za předpokladu, že nebudeme někým, například zřizovatelem, postaveni proti sobě. Školy tady vedle sebe žily sto let, tak proč by takto nemohly fungovat dál?

Škola v Boru má ale v posledních letech jednu vadu na kráse: je hodně smutné sledovat, jak na té úrovni střední školy vymizely sklářské obory na úkor gymnázia nebo učitelek mateřských škol. Hodně lidí asi věří, že Šenov touhle cestou nepůjde.

Moje představa o směřování šenovské školy je jednoznačně nastavená směrem k umění. Chci, abychom se drželi toho, co máme v názvu školy. Mým cílem je i další rozvoj v této oblasti. Jak už jsem naznačil, možnosti tam jsou, například směrem k počítačové grafice a směrem k 3D modelování a CAD systémům. Bude to ale vždy ve vztahu k umění, ne k jiným oborům, které by tlačily školu někam, kam by nepotřebovala. Pokud se někam vydáme, tak to bude do oblasti, která výtvarníkovi rozšiřuje portfolio nástrojů, které měl k dispozici. Přidáme k tužce, štětci a sochařské špachtli ještě třeba tablet, počítač, kameru, digitální fotoaparát a tak dále. Kdo ví, co všechno se ještě vyvine. Možná už to řada z nás má doma, jenom nevíme, že by to mohlo být nástrojem výtvarné tvorby.

Autor: Michael Polák

7.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kvůli nakloněnému kmenu vánoční jedle na Mírovém náměstí se vedení radnice rozhodlo o odstranění stromu kvůli bezpečnosti. Ráno zde začínají Vánoční trhy.
4

Poryv větru naklonil v Jablonci jedli. Hrozilo, že se vánoční strom zřítí

Osobně vyzvednout nový exponát přijela do českolipského Fehreru starostka Nového Oldřichova Marcela Novotná.
4

Němce nadchlo muzeum. Nyní mu darovali starou stříkačku

Příběh nemocné Terezky vyvolal velkou vlnu solidarity

Česká Lípa – Dobročinná akce na pomoc nemocné dívence z Chlumu, vynesla 30 000 korun. Pomůže i Večer plný dárků, který na pátek chystá florbalový klub.

Policisté počtvrté vybrali nejlepšího okrskáře Libereckého kraje

Liberecký kraj – Zvítězil Jan Horáček z Příšovic.

Jan Rázl z Nového Boru se stal mistrem ČR ve čtyřhře

Liberec, Nový Bor - Tři medaile získal novoborský sportovec Jan Rázl, který hájí barvy Badmintonového klubu Technické univerzity v Liberci na mistrovství České republiky jednotlivců kategorie do 13 let, jehož se v Harcově zúčastnilo celkem 88 žáků a žákyň.

Mladí olympionici oblečou kolekci za půl milionu

Liberecký kraj – 94 mladých sportovců bude kraj reprezentovat na dětské zimní olympiádě, která začíná na konci ledna v Pardubickém kraji.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT