„O změně formy poštovní obsluhy jednáme s obcemi Svojkov, Volfartice, Polevsko, Hamr na Jezeře a Prysk,“ upřesnila v únoru tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová. Další třicítka venkovských pošt měla následovat. Česká pošta prozatím pozastavila projekt Partnerství.
„Projekt optimalizace poštovní sítě se dočasně pozastavil s tím, že Česká pošta čeká na jmenování nového generálního ředitele. Ten jistě dostane od zakladatele zadání, jak v celé záležitosti pokračovat,“ potvrdila Marta Selicharová.
Kolem rušení malých pošt se zvedla vlna nesouhlasu. Česká pošta slibovala, že se zástupci samospráv bude jednat, jenže tyto sliby byly plané.
Proti se postavilo Sdružení místních samospráv ČR, jehož zástupci jednali s ministrem vnitra Radkem Johnem (toto ministerstvo je zřizovatelem České pošty). „Obce by měly dostat informaci o záměru rušit poštu půl roku předem a údaje o nákladech na provoz pobočky a o jejím vytížení, protože z počtu transakcí lze pak vypočítat reálný odhad celkové úhrady nákladů České pošty,“ uvedl předseda SMS ČR Josef Bartoněk.
Jak tedy bude optimalizace poštovních poboček pokračovat, bude zřejmé až po jmenování nového generálního ředitele České pošty. Výběrové řízení probíhá.
Skokan: Služby pošty musí být přístupné každému
Bývalá generální ředitelka České pošty s.p., Marcela Hrdá, se pochlubila lednovým ziskem České pošty 332 mil Kč. Přesto se s ní ministr vnitra Radek John dohodl na jejím odchodu. Jedním z hlavních důvodů bylo právě velkoplošné rušení venkovských pošt v připravované koncepci.
Doufám, že v probíhajícím výběrovém řízení bude z pěti uchazečů vybrán ten, který přistoupí k možnému rušení venkovských pošt citlivě. Nový generální ředitel by neměl podléhat okamžitému ekonomickému tlaku a měl by postupovat podle promyšlené strategie. Je nutno brát ohled na místní podmínky a možnosti zajištění poštovních služeb pro místní obyvatele.
Pokud je státní podnik schopen vytvářet takový zisk, očekávám od něj další rozšíření, zkvalitnění či zlevnění služeb.
Pracovníci České pošty pro nás občany dělají obrovskou a nenahraditelnou službu. Jde jen o to, aby jejich manažeři nepoužívali jen ostrou tužku a kalkulačku, ale i zdravý rozum a brali ohledy na dostupnost, spádovost a vybavenost. Služby pošty musí být přístupné každému občanovi.
Pokud přesto všechno dojde k plánovanému zrušení místní pošty, musí být v dostatečném předstihu projednáno s představiteli místní samosprávy, eventuelně i s jejich sdruženími. Uvítám, pokud v tomto směru dostanu od občanů a samospráv, případné podněty, které mi pomohou problém zbytečného rušení poštovních poboček v Libereckém kraji připomínkovat.