Za ježdění o víkendu kamiony platit nebudou. Vláda zamítla návrh Ústeckého kraje na zpoplatnění výjimek, díky kterým mohou kamiony jezdit po dálnicích a silnicích první třídy v neděli a ve svátek.

O prázdninách mohou s povolením vyrazit na cestu dokonce i v pátek a sobotu. Nadměrnou kamionovou dopravu, která trápí mnoho obcí, se tak zatím omezit nepodaří. Kdyby návrh prošel, zřejmě výrazně by ovlivnil situaci na silnici I/9, a pomohl by tak České Lípě, hornímu Pihelu a obecně i celému Novoborsku.

„Výjimky by měly být pouze výjimečné, v současnosti jich ale vydáváme mnohem více. Chtěli jsme přinutit dopravce, aby začali přemýšlet, zda jich tolik skutečně potřebují, a aby mezi osobní auta jedoucí třeba na chalupu neposílali tolik kamionů," zdůvodnil postoj kraje ústecký radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Jen v loňském roce krajský úřad udělil zhruba 300 výjimek. Nejvíce jich přitom bývá v létě. Právě o prázdninových víkendech, kdy lidé často vyráží pryč, kamiony na silnici podle Komínka nepatří.

S krajem nejednali

Návrh novely zákona o správních poplatcích, který předložil Ústecký kraj, vláda považuje za nesystémový. Za půlroční výjimku měli dopravci platit 500 korun, za roční pak tisícovku.

„Vláda náš návrh zamítla, aniž by s námi jednala. A to máme ve vládě dva ministry z Ústeckého kraje," dodal Komínek. Zpoplatnění výjimek pro kamiony ovšem budou posuzovat ještě zákonodárci.

Dopravci se proti poplatkům za víkendové výjimky bouřili už od počátku. „Zpoplatnění je nesmysl, nemělo by být schváleno. Vyvolává pouze dojem, že jde o další tahání peněz z kapes dopravců. Silniční doprava přitom přinese do státního rozpočtu asi 100 miliard korun za rok," řekl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Ač by si mnozí dopravci tisícikorunovou taxu za udělení výjimky mohli dovolit, platit ji nechtějí. Jde jim hlavně o princip. „Nejsou to žádné velké peníze. Za tisíc korun ročně by nikdo nezkrachoval. Byla by to jen další administrativní zátěž a nepříjemnost," myslí si Felix.

Přestože ministr dopravy Antonín Prachař s návrhem Ústeckého kraje původně souhlasil, ve středu jej razantně odmítl. Podle některých spekulací tak reagoval na to, že hejtman Oldřich Bubeníček odmítl Prachařův požadavek na vyhlášení stavu nebezpečí v souvislosti se sesuvem svahu na dálnici D8.

Tvrdší dohled

„Návrh Ústeckého kraje neobsahuje žádnou finanční analýzu, která by zdůvodnila výši poplatku a vysvětlila, co vlastně pokrývá. Nejednoznačně je vymezena i časová platnost povolení. Každý kraj je zodpovědný za to, aby výjimky neuděloval zbytečně," vysvětlil Antonín Prachař.

Od ministerstva dopravy bude nyní Ústecký kraj požadovat přísnější dohled nad kamiony, které se kvůli výjimkám objevují na silnicích i v době zákazu.

„Kraj vydává výjimky, ale už nemá pravomoc na jejich kontrolu. Od vlády proto chceme slyšet, jak nám s přetíženou infrastrukturou pomůže," zdůraznil Jaroslav Komínek.

Ročně úřady zdarma udělí asi pět tisíc výjimek. Nepotřebují je nákladní auta, která přepravují živá zvířata, rychle se kazící zboží, pohonné hmoty, těžké automobily bezpečnostních sborů a vozidla pro údržbu, opravy a výstavbu silnic.