Pyrrhovo vítězství. Ano, nebo ne?

Obce podél Ploučnice na Českolipsku a Děčínsku dosáhly toho, o co dlouhodobě usilovaly. Krajský úřad v Ústí nad Labem ve správním řízení rozhodl, že zakáže průjezd kamionů na silnici II/262 podél Ploučnice z Děčína do České Lípy v nočních hodinách. Zákaz vstoupí v platnost na jaře.

V pátek to oznámil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk. Úřad ale absolutně ignoroval připomínky dalších obcí a měst z Českolipska, které mají obavy, že se skrytě přelije doprava na silnice, jež procházejí jejich obcemi.

Zřejmě od dubna

„Obdrželi jsme řadu připomínek, nicméně jsme se s nimi vypořádali. Je deklarován zákaz nákladní tranzitní dopravy v nočních hodinách, tedy od 22 do 6 hodin," oznámil Franěk. Nyní běží lhůta pro vyvěšení rozhodnutí na úřední desce, pak potrvá limit pro osazení dopravních značek a samotný zákaz by tak mohl vstoupit v platnost patrně od března nebo spíše dubna letošního roku.

Zaskočeni a rozhořčeni z rozhodnutí Ústeckého kraje jsou obce ležící mimo území podél Ploučnice. Například starosta Kamenického Šenova na Českolipsku František Kučera zaslal už v listopadu na krajský úřad dvoustránkový připomínkový materiál, ve kterém vyjádřil nesouhlas s navrhovaným nočním zákazem u Ploučnice.

„Do dnešního dne jsme ale od Ústeckého kraje nedostali žádné vyrozumění, takže jsme v šoku, že rozhodli o nás bez nás," řekl Kučera. „Už od počátku s námi vůbec nepočítali jako s účastníky řízení, přitom je nepochybné, že jsme obcí, které se důsledky jejich rozhodnutí dotknou."

Už ve vyjádření, které šenovský starosta zaslal do Ústí nad Labem v listopadu, upozornil na to, že správní řízení, které Ústecký kraj vede, je v rozporu se zákonem.

„Vzhledem k tomu, že část záměru se dotýká i území Libereckého kraje, měl být záměr vyvěšen i na úřední desce Krajského úřadu Libereckého kraje a k tomu nedošlo. Z tohoto důvodu byla upřena práva obyvatel dotčených obcí," napsal do Ústí nad Labem šenovský starosta.

Proti záměru na podzim protestovala take obec Kravaře v Čechách, ležící na "litoměřické" silnici I/15 na Českolipsku. "Pro nás je vyhlášení zákazu nová informace. Nikdo nám na naše připomínky neodpověděl. Nesouhlasíme s tím a uvidíme, jak budeme postupovat dál ," řekl starosta Kravař Vít Vomáčka.

Zájmy lidí a obcí na Novoborsku nebo u silnice I/15 torpédoval a potopil i když dost možná nechtěně Liberecký kraj. Jeho politické vedení se totiž vloni na konci léta dohodlo s ministerstvem dopravy a Ústeckým krajem, že účastníky řízení budou pouze obce, ležící u Ploučnice. Tuto dohodu, ze které tak byly ostatní obce a města vyloučeny, pak v září ve Stružnici na Českolipsku prezentoval hejtman Libereckého kraje Martin Půta a tehdejší kandidát na senátora Jiří Vosecký jako úspěch.

Zákaz chce i Lípa

Města a obce od Ploučnice vyhlášení nočního zákazu pro kamiony pochopitelně vítají. „Je to historický průlom, kdy se kraje domluvily na zákazu na silnici protínající dva kraje. A je to především prostor k tomu, abychom šli dál a dosáhli úplného zákazu, který je naším cílem," řekl starosta města Filip Ušák.

K úplnému zákazu se podle agentury ČTK v pátek přihlásila také Česká Lípa. Starostka města Romana Žatecká ČTK řekla, že noční zákaz nic neřeší.

„Denní frekvence kamionů zůstane beze změny a možná ještě zhoustne. Proto zákaz či razantní omezení kamionové dopravy považuji za rychlejší a efektivnější regulaci dopravy, která může ihned ulevit ostatním uživatelům silnice, chodcům i lidem bydlícím v okolí," prohlásila Žatecká.

Na dodržování zákazu by měla od jara dohlížet policie.

O uzvaření silnice mezi Českou Lípou a Děčínem se na Českolipsku mluví už bezmála dva roky, od února roku 2013. Na variantě nočního zákazu se oba kraje i obce dohodly už v listopadu 2013 v Benešově nad Ploučnicí.

Ovšem až teprve vloni na konci června oslovily dopisem ministerstvo dopravy. To poté krajům poměrně šalamounsky vzkázalo, aby se domluvily mezi sebou, kdo to bude pískat. Dohoda o tom, že moderátorem bude Ústecký kraj, byla představena v září 2014 ve Stružnici.