Začal se stavět před šesti lety, ale daleko nedošel. Desetikilometrový obchvat České Lípy, který by měl odvést nákladní dopravu z přetížené silnice I/9 a tím výrazně pomoci České Lípě i Novoborsku, by se měl znovu začít připravovat. Rozjetou stavbu v roce 2010 nechal zastavit tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.

Na pokračování výstavby obchvatu se v Praze dohodli hejtman Libereckého kraje Martin Půta a ministr dopravy Antonín Prachař. Hejtman vyjednal, že stát pošle na přípravu pokračování stavby v příštím roce tři miliony korun.

„Byl jsem příjemně překvapený, že téma obchvatu České Lípy vnímá nové vedení ministerstva dopravy pozitivně," řekl liberecký hejtman o schůzce, která se v Praze uskutečnila v pátek 5. září. „Na příští rok bude v rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic částka tři miliony korun na projektovou přípravu a zahájení výkupu pozemků na obchvatu České Lípy. Ty roky, které jsme ztratili tím, že se stavba zastavila, tady dneska všichni cítíme."

O obchvatu České Lípy se mluví už od druhé poloviny devadesátých let minulého století. Fakticky ale začala jeho výstavba až v říjnu 2008, kdy vedle autodromu v Sosnové začala vyrůstat mimoúrovňová křižovatka. Ještě v březnu roku 2009 došlo v Sosnové kvůli trase obchvatu k odstřelu skály, o rok později ale dělníci z nedodělané stavby zmizeli.

Jak bude stavba pokračovat a kdy by mohla být hotová, nechtěl hejtman Martin Půta předjímat. „Slibovat, že to bude rychle, nebudu. Protože v dnešní době vyprojektovat silnici, vykoupit pozemky a začít stavět, je otázka několika let," zmínil Půta.

Podle hejtmana je důležité, že stavba získá svůj vlastní řádek v rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic, a tedy i v rozpočtu České republiky. „Každá taková stavba, která svůj řádek získá, má v budoucnosti velkou naději, že se ze stadia přípravy dostane do stadia realizace, což je z pohledu Libereckého kraje i regionu Českolipska důležité," dodal hejtman.

Upozornil také, že ministr Prachař, nominovaný vládním hnutím ANO 2011, je už třetím ministrem, se kterým o obchvatu České Lípy jednal.

„Všem třem ministrům jsem zdůrazňoval, že obchvat České Lípy a napojení na Děčín je pro nás svým významem stejně důležitá stavba, jako dokončení propojení mezi Libercem a Jabloncem. Myslím si, že ministerstvo dopravy vnímá, že z Libereckého i Ústeckého kraje je velká poptávka po řešení, protože současná situace dobrá není," objasnil hejtman.

Stavba obchvatu České Lípy i silnice, které se na něj mají napojit, mohou mít ještě velké problémy. Upozornil na to zastupitel Benešova nad Ploučnicí Filip Ušák, který vede boj za regulaci kamionové dopravy v údolí řeky Ploučnice.

Stavba může mít velké problémy

„V krajských územních zásadách Ústeckého kraje je nová spojka mezi Manušicemi u České Lípy a Děčínem navržená tak, že dopředu počítá s narušením zdrojů podzemní vody," upozornil Ušák. „Proto sice na jednu stranu tyto snahy o zprůchodnění dopravy vítáme, na druhou stranu chceme záruky, aby všechny tyto nové stavby byly maximálně šetrné k přírodě."

Hejtman Martin Půta na to řekl, že vidí skepticky, aby se obě stránky věci dopravní i ekologická daly skloubit.

„Každá nová trasa, která povede krajinou, bude znamenat, že krajina bude nějakým způsobem zasažená. Je důležité, aby se v tomto směru dohodly krajská a místní samosprávy. Ukázku toho, jak to může dopadnout, když se obě složky nedohodnou, vidíme u dlouhodobě neřešitelného problému rychlostní komunikace R35 mezi Turnovem a Jičínem," míní Půta. „Pokud se nebudeme v budoucnosti schopní dohodnout na trase, tak nás ani peníze, které budeme mít připsané ve státním rozpočtu, nezachrání. Bez společné dohody bude ministerstvo dopravy preferovat jiné stavby."

Jak moc je budoucí obchvat důležitý, pocítí Česká Lípa i Novoborsko velmi silně už v příštím roce, kdy se v Lípě na půl roku uzavře kvůli rekonstrukci mostu hlavní průtah městem. Veškerá doprava pak bude svedena na městskou spojku kolem českolipské nemocnice a přes sídliště Špičák.

Stavbu zneužili spekulanti

„Mám z toho velký strach. Pokud v té době současně poběží regulace kamionů podél Ploučnice mezi Českou Lípou a Děčínem, vůbec si neumím představit, kudy budou všechny kamiony projíždět. Místo jednotlivých pokusů by se měla celá věc řešit globálně," uvedl starosta Nového Boru Jaromír Dvořák.

Kromě zastavení prací provázely přípravu obchvatu České Lípy i další negativní kauzy.

V roce 2010 se zjistilo, že stát pozemky pod obchvatem nejdříve levně prodal soukromé osobě, spekulantovi, který je pak zpět prodával státu za mnohonásobně vyšší cenu.