To se nebude dobře pamatovat. Nynější „jedna-devítka“ získá v úseku od Sosnové po Okrouhlou označení II/609. Stane se tak po kompletním dokončení obchvatu České Lípy, jehož stavbu v roce 2014 přerušil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Podle současného plánu Ředitelství silnic a dálnic a příslibu vlády by se mohlo začít stavět za dva roky. Při nejlepší konstelaci by cestáři měli mít hotovo v roce 2024.

Cestu rozsáhlému projektu by mohla umést náruživá podpora politiků napříč stranami i úrovněmi. Město Česká Lípa podle svého prohlášení zřejmě nebude váhat zavést kvůli obchvatu přesčasy. „Čekáme, až ŘSD řekne, které konkrétní pozemky ve vlastnictví města potřebuje. V momentě, kdy tak učiní, budeme jednat rychle, s nadsázkou i kdybychom tady měli spát, tak to vyřešíme bez zdržení jediného dne,“ říká starostka České Lípy Romana Žatecká.

Ne každému je ale entuziazmus podporovatelů obchvatu příjemný. „Potřebuje Lípa obchvat? Ve směru Sosnová Děčín bezesporu ano. Ale dále na sever? Je pro mě těžké považovat za eticky smysluplný projekt, jenž vyžaduje 12 kilometrů zbrusu nové silnice i terénních úprav s 10 mosty přes část CHKO a meandry Šporky v dosud klidném údolí,“ říká odpůrce obchvatu Vojtěch Starosta z Nového Boru.

Podle něj navíc projekt vychází z údajů z roku 2000. „Z dob bez Schengenu, bez nákupních zón, kdy tudy jezdila TIR doprava na Rumburk,“ podotýká Starosta.

Upozornil také, že v tu dobu nebyla ani zdaleka dokončená dálnice D8 a Jiříkov byl široko daleko jediný přechod pro nákladní dopravu. Podle odborného měření dopravy v Pihelu z roku 2013 navíc činí podíl nejproblematičtější kamionové dopravy jen necelá čtyři procenta ze všech v průměru naměřených zhruba 14 tisíc vozidel za den, což jsou výrazně nižší hodnoty než ty z měření v roce 2005. Právě z nich ale plán obchvatu vychází.

„V Dubé mají klid“

Naopak Tomáš Skořepa z Kamenického Šenova se na obchvat těší. „Ta každodenní ucpaná Lípa mi pije krev už hodně dlouho. Zvlášť když pracuji v Mladé Boleslavi a bydlím v Kamenickém Šenově, takže přes Lípu musím jezdit každý den. Stačí se podívat, o kolik se urychlila cesta do Prahy díky obchvatu kolem Dubé,“ dává za příklad nedávno dokončenou stavbu.

Filip Houdek z Okrouhlé oproti tomu považuje dostavbu obchvatu za zbytečnou. „Ano, průjezd Dubou se urychlil. Odhaduji tak o minutu nebo dvě? Město Dubá je nyní úplně odříznuté od projíždějících aut a myslím, že spousta podnikatelů z toho radost nemá,“ domnívá se s tím, že Česká Lípa bývá ucpaná hlavně kvůli množství světelných křižovatek, které doposud nikdo nebyl schopen vyřešit.

Pro obchvat mluví nedávná studie zpracovaná Státním zdravotním ústavem ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci. Týkala se kvality ovzduší, přičemž během příprav došlo k celodennímu měření exhalací na více než deseti stanovištích po České Lípě. V okolí silnic II/262 a I/9, tedy pomyslného kříže, který dělí město na čtvrtiny, bylo naměřené množství zplodin ve vzduchu zdaleka nejvyšší.