Tři obří nádrže doputovaly šťastně ve středu odpoledne do Diama ve Stráži pod Ralskem. Stanou se součástí technologie na odstraňování louhů, která by měla být spuštěna do zkušebního provozu ještě v letošním roce.

Doslova konvoj se vydal v úterý z Mlékosrb, cesta na místo určení mu trvala dva dny. Tři odkalovací nádrže vezly dva speciální nákladní automobily, každý vážil přes čtyřicet tun, byl třicet metrů dlouhý, téměř šest metrů široký a přes šest metrů vysoký. A právě výška nákladu si vyžádala asistenci pracovníků společnosti ČEZ i telekomunikací. Ti museli pomáhat nadzdvihnout dráty vedení. V Ploužnici dokonce byli lidé bez dodávek elektrické energie.

Už samotná příprava transportu odkalovacích nádrží nebyla jednoduchá. „Pracovníci ČEZu pomocí zařízení na měření vzdálenosti laserovým paprskem i měřící tyčí získali informace sloužící k vytyčení trasy. Museli také určit, kolikrát bude transport křižovat vedení,“ uvedl Tomáš Pippinger, vedoucí odboru Provoz a poruchová služba z ČEZ Distribuční služby.

Nejsložitější situace nastala mezi Ploužnicí a Mimoní. Jak uvedla tisková mluvčí ČEZu Soňa Hendrychová, nemohl transport použít hlavní komunikaci do Mimoně. Tvůrci trasy proto zvolili cestu z Ploužnice přes Hvězdov. Zde úderem 14. hodiny energetici odpojili proud a dva kolosy se vydaly na cestu.

Spolu s nimi jelo pět doprovodných automobilů a také dva policejní vozy. „Transport se pohybuje rychlostí asi dvacet kilometrů za hodinu, řidiči nákladních aut musí mít hlavně zkušenosti, protože v některých místech musí s obřím nákladem i couvat,“ řekl trasař Tomáš Sláma.

Na otázku jak ohleduplní jsou řidiči kolemjedoucích automobilů si jen povzdechl: „Někteří jsou, jiní méně. Jako vždy.“ Ačkoliv podle původních informací měli energetici některé části vedení úplně odstřihnout, nestalo se tak. „Kvůli našim zákazníkům jsme vedení zvedali. Připojení by trvalo delší dobu,“ vysvětlila Soňa Hendrychová.