Jednali přes tři hodiny a nikam se neposunuli. Na posledním zasedání českolipští zastupitelé opět odložili rozhodnutí o společném postupu s firmou BusLine. Ta má podle plánu vedení města založit společný dopravní podnik, který by měl od příštího roku obsluhovat zdejší MHD. Zastupitelé budou o návrhu opět jednat ve středu.

Projekt, který má za cíl využití výjimky z evropského práva o zadávání veřejných zakázek, si postupně našel celou řadu odpůrců. Dokonce i v řadách koalice. „Udělat půl roku před volbami podnik a vytvořit ho nestandardním způsobem, když stávající řešení funguje, mi přijde jako velká drzost,“ uvedla pro Deník před prvním ostrým hlasováním o záměru zastupitelka za ČSSD Eva Vlastníková.

K onomu hlasování v březnu nakonec vůbec nedošlo, zastupitelé si neschválili program jednání a bod se posunul na polovinu dubna. Tady už se jednalo do sytosti, ale rozhodnutí opět nepadlo. Po několika pokusech se nadpoloviční počet přítomných zastupitelů rozhodl bod odložit.

Během posledního jednání padaly ze strany zastupitelů otázky na právníky, jednatele dopravce i na samotné vedení města. „Uspořádáme workshop, kde vám případné nejasnosti vysvětlí odborníci,“ řekl do pléna místostarosta České Lípy Juraj Raninec (ODS). Tento workshop svolala starostka Romana Žatecká (ČSSD) na středečních 13. hodin, tedy pouhou hodinu před začátkem samotného zasedání. „Paní starostce jsem odpověděl, že takto narychlo rozhodně nemáme zájem,“ uvedl zastupitel František Chot (KSČM).

O plánu na založení společné firmy pochybují i členové koaličního hnutí Uděláme pořádek v České Lípě, kteří iniciovali audit dosavadního hospodaření BusLine za osm let, během nichž MHD ve městě provozuje na základě vyhrané veřejné zakázky. „Podle mě se měla firma kontrolovat průběžně, ne to teď dohánět na poslední chvíli,“ řekla zastupitelka za ANO Jitka Volfová s tím, že město by nemělo činit další kroky, dokud nebude znám výsledek auditu. S tím se ztotožnil i František Chot. „Podle názoru našeho klubu by bylo nejlepší založit dopravní podnik vlastní,“ dodal.

V plánovaném dopravním podniku by měla mít městem založená společnost čtyřiadvacetiprocentní podíl, BusLine ten zbytek. Za několik měsíců jednání návrh doznal dílčích změn. V původní verzi například nemohlo město bez podpory BusLine odvolat své nominanty z dozorčí rady či pozice jednoho ze dvou jednatelů. Tento „zádrhel“ by měl v nové verzi už být opravený. „V tuhle chvíli se jedná jen o vytvoření jakési prázdné schránky, bez které ale nemůžeme pokračovat v přípravě společného dopravního podniku,“ podotkl místostarosta Raninec.

Další průběh je těžko odhadnutelný, zastupitelé mohou opět překvapit. Jejich jednání můžete sledovat v přímém přenosu ve středu 16. května od 14.00 na Youtube kanálu Město Česká Lípa.