O zlidštění hlavního tahu Cvikovem uvažuje radnice už několik let a hlavním důvodem k němu je velké nebezpečí, které silnice lidem přináší. Dlouhý rovný úsek směrem od Svoru totiž svádí řidiče k vysoké rychlosti, což už několikrát vedlo k tragédii.

Příkladem nebezpečí hlavního tahu může být třeba smrt mladíka, který pod koly automobilu zahynul před lety přímo na přechodu pro chodce. Stejně tak o život přišly i dvě zdravotní sestřičky z léčebny respiračních onemocnění v Martinově údolí. Ty vystoupily ve Cvikově z autobusu a po přechodu pro chodce směřovaly do práce. Tato cesta však byla jejich poslední cestou v jejich životě. Tragické konce několika životů tak cvikovskou radnici přiměly k myšlence humanizovat toto nebezpečné místo.

První fáze zlidštění silnice je už nastartovaná. Silnice dostává nový povrch, který by měl být hotový v nejbližších týdnech. Na jaře pak přijde druhá etapa prací, tedy samotné zlidštění, které znamená především přimět řidiče k sundání nohy z plynu. „Dojde k vybudování zpomalovací šikany, zúžení silnice pomocí ostrůvků a k vybudování nových přechodů pro chodce včetně chodníků a nového osvětlení. Tato část bude probíhat pravděpodobně v jarních měsících,“ sdělil starosta Cvikova Ivo Čeřovský.

V Mimoni mají k humanizaci silnic a chodníků mnohem prozaičtější důvod. Zlidštění zde chápou především jako zkrášlení. Lidi už totiž nebaví koukat se na děravé silnice a hrbolaté chodníky a mnozí z nich už v Mimoni ani nechtějí bydlet. To je patrné například i z nabídek realitních kanceláří, ve který mimoňské nemovitosti stojí často i o polovinu méně než podobné domy a byty v jiných městech a i přes nízkou cenu o ně příliš velký zájem není.
S humanizací zde začínají přímo na okraji města v Pražské ulici. Ta směřuje do Kuřívod a dále na Mnichovo Hradiště, kde se napojuje na dálnici na Prahu. Pražská ulice je tak často prvním místem, které návštěvníci Mimoně vidí. Přesto je v katastrofálním stavu a vizitku městu rozhodně dobrou nedělá a totéž platí o chodnících, které děravou ulici lemují.

Ani v Mimoni ale není humanizace jen o zkrášlení. V projektech pamatují samozřejmě i na bezpečnost jak pro řidiče, tak pro chodce a cyklisty.
„V Pražské ulici plánujeme vybudovat také kruhový objezd, který by měl přispět ke zpomalení projíždějících automobilů a tedy k větší bezpečnosti jak řidičů, tak chodců. Kromě toho zde budou vyznačené pruhy pro cyklisty,“ sdělil mimoňský starosta František Kaiser.
Mimoňský projekt je zatím ve fázi studií a podle starosty by město chtělo s jeho realizací začít do dvou let a když vše půjde dobře, tak již v roce příštím.