Plánovaný termín dokončení výstavby mimoúrovňové křižovatky se dvěma kruhovými objezdy u obce Okrouhlá u Nového Boru se neúprosně blíží. Už jen necelý měsíc zbývá společnosti Strabag na uvedení křižovatky do plného provozu, avšak vše nasvědčuje tomu, že i po termínu, tedy prvního prosince, se na křižovatce budou řidiči i nadále zlobit na objížďky a nerovný povrch silnic.

Obavy z nestihnutí termínu má i stavební inženýr z Ředitelství silnic a dálnic Josef Maryško, který nad průběhem stavby dohlíží. „Práce probíhají velmi pomalu a vázne především oprava mostu. Obávám se, že za měsíc nemohou most stihnout opravit,“ řekl Maryško s tím, že s pracemi na opravách mostu začala společnost Strabag velmi pozdě.

To přiznává i vedoucí českolipské provozní jednotky společnosti Strabag Roman Kozák. „Nebyla to naše vina,“ řekl. Kdo pozdní zahájení oprav mostu zavinil, však neřekl. „Obraťte se na investora. Ten Vám to řekne,“ dodal.

Investorem je stát, jehož zastupuje právě společnost Ředitelství silnic a dálnic. Tam mají ale jasno. Smlouvu mají podepsanou se společností Strabag a od té budou také požadovat včasné splnění závazků. Za nesplnění termínu pak mohou přijít vysoké sankce. „Penále za pozdní předání díla je půl procenta z celkové ceny zakázky,“ sdělil náměstek pro výstavbu z Ředitelství silnic a dálnice Jan Stach.

Celkové náklady na křižovatky jsou přitom téměř dvacet milionů korun. Půl procenta by pak pro společnost Strabach znamenalo sto tisíc denně. Podle Jana Stacha však není ve smlouvě zachycené, že se penále počítá z celých nákladů. Právníci stavební firmy by se tak mohli ohradit, že penále bude Strabag platit pouze z části stavby, kterou firma nestihla včas dokončit. I tak by to ale pro společnost nebyla vůbec laciná záležitost. Most, jehož dokončení v termínu je ohrožené nejvážněji, stojí dle kalkulace tři a půl milionu korun. Denně by tak Strabag platil pětatřicet tisíc. Tyto peníze by ale dostal stát. Obyvatelé Nového Boru a především Okrouhlé, které rozkopaná křižovatka trápí nejvíce, nedostanou nic.

Starosta Okrouhlé Jiří Vosecký také v časné dokončení stavby nevěří. „Tímto tempem to ani stihnout nemohou. Když stavba začínala, tak se tu pohybovala armáda dělníků a stavebních strojů. Teď tu pravidelně vídám tak pět lidí a jeden stroj. V pátek mají padla a o víkendu tu nepracuje nikdo,“ říká Jiří Vosecký.

Navíc je podle něj křižovatka naprosto špatně řešená. „Někdo chtěl zase ušetřit a je to vidět. Vozovka na kruhovém objezdu je tak úzká, že když se tu míjí dva kamiony, tak jsou od sebe jen pár centimetrů. Jsem moc zvědavý, jak to tu bude vypadat v zimě, až na krajích silnice budou ještě hromady sněhu,“ dodává s tím, že na křižovatce vidí jedinou pozitivní věc, a to její osvětlení. „Snad alespoň ty lampy stihnou do zimy,“ říká Jiří Vosecký na závěr.