Zlým snem je pro všechny řidiče komunikace vedoucí ze Stráže pod Ralskem do Novin. Lidé jezdící po této trase do zaměstnání se musí každý den vyhýbat četným hlubokým výmolům. Stranou nezůstávají ani firmy ve strážské průmyslové zóně, které mají díky tomu velký problém se zásobováním.

Všichni řidiči bez rozdílu si stěžují, že katastrofální stav komunikace má špatný vliv na technický stav jejich automobilů. „Je to pro nás problém číslo jedna,“ potvrzuje Věra Bradáčová, starostka Stráže pod Ralskem. Podle jejích slov náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp přislíbil, že se Liberecký kraj bude spolupodílet na financování nejnutnějších oprav.

„Je to velký posun v přístupu kraje a jsme rádi, že se konečně začne stav komunikace řešit,“ podotýká k tomu Věra Bradáčová. Problém je však mnohem větší. „Vždy jsme se starali o svůj majetek tak, jak se od dobrého hospodáře očekává, ale kompletní rekonstrukce je pro nás příliš velké sousto,“ konstatuje strážská starostka.

Osloví zastupitele: pomozte

V souvislosti s tím poukazuje na fakt, že vozovka dlouhá tři a půl kilometru a deset metrů široká podle zákona odpovídá definici silnic, o něž se běžně stará Krajská správa silnic a dálnic a jsou v majetku kraje.

„Je to spojnice mezi obcemi, která je využívána firemními vozy pro zásobování průmyslové zóny či k osobní dopravě do zaměstnání. My však ze silniční daně nedostaneme ani korunu,“ podotýká místostarostka Stráže pod Ralskem Jitka Urbánková. I když město nyní zajistí rekonstrukci, není v silách jejich čtyřicetimilionového rozpočtu se o komunikaci postarat v případě potřeby další rozsáhlejší opravy .

„Kraj má podle slov náměstka Seppa stejný problém, ale jak sám přiznal, hospodaří s vyšším rozpočtem,“ říká Věra Bradáčová.Strážští se proto rozhodli apelovat na jednotlivé krajské zastupitele a jejich prostřednictvím se pokusí o převod komunikace do majetku Libereckého kraje.

„Nejde o to, zbavit se něčeho, co se nám nedaří zabezpečit, jde o to, že nejsme schopni jako obec základního typu tuto povinnost vůbec zajišťovat,“ zdůvodňuje další postup města starostka Bradáčová.

Původně sloužila podnikové dopravě

Město převzalo silnici do svého vlastnictví na konci devadesátých let od státního podniku Diamo, který ji vybudoval pro svou potřebu jako účelovou komunikaci. V zásadě tak byl vytvořen obchvat města, jež do té doby bylo průjezdné.

V době převodu se jednalo o poměrně novou a nepoškozenou vozovku, jejíž následná pravidelná údržba byla hrazena z městského rozpočtu.
„Rok od roku stav komunikace vyžadoval stále vyšší finanční prostředky a po letošní zimě je její stav natolik závažný, že je potřeba provést kompletní opravu povrchu,“ dodává místostarostka Jitka Urbánková.