Srpnovou povodní poničené silnice na Českolipsku se pomalu dávají do kupy. Opravy jsou ale pouze v takovém rozsahu, aby se zajistila sjízdnost. Komplexní rekonstrukce si musí počkat do doby, než se obcím podaří zajistit peníze z dotací.

Silnice první třídy se obešly bez většího poškození. „Neevidujeme na Českolipsku žádné poškození silnic první třídy bezprostředně související s povodňovými stavy v srpnu letošního roku,“ řekl ke stavu komunikací Josef Jeníček z liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic ČR s tím, že prováděné opravy a údržba jsou standardně plánovány.

Jinak jsou na tom ale obecní silnice. Příkladem může být Cvikovsko, které patří mezi nejvíce povodní postižené oblasti v regionu. Vedení cvikovské radnice se snaží opravit co nejdříve nejvytíženější komunikace, které jsou pro provoz nezbytné.

„Nejvíce poničené máme mosty a lávky,“ postěžoval si starosta Ivo Čeřovský a doplnil, že jejich oprava přijde podle odborníků na dvacet pět milionů korun. Žádný ale naštěstí není k demolici a ani v kritickém stavu, aby se musel uzavřít. „Pouze u jednoho je zákaz jízdy nákladních automobilů,“ upřesnil Čeřovský.

Zásah do rozpočtu

„Drobné opravy na silnicích máme hotové. Ostatní rekonstrukce v místech, kde zmizelo několik metrů vozovky kvůli podemletí opěrných zdí, jsou závislé na postupu úprav koryt řek. Tu provádí Povodí Ohře,“ podotkl cvikovský starosta Ivo Čeřovský s tím, že škody na komunikacích v majetku města se vyšplhaly odhadem na jeden a půl milionu korun.

„Náklady spojené s opravami jsou velkým zásahem do městského rozpočtu. Nově bychom měli z městského rozpočtu uhradit deset procent nákladů spojených s rekonstrukcí a zbylou sumu pak doplatí ministerstvo pro místní rozvoj,“ upřesnil starosta.

Podle něj jsou na tom díky nulové zadluženosti města oproti jiným ve výhodě. I tak ale odhaduje, že kvůli samotné časové náročnosti oprav a zdlouhavému vyřizování žádosti o dotace nebudou veškeré opravy silnic do konce roku hotové.

Poškozené koleje

Kalamita způsobená srpnovým živlem se nevyhnula ani železničním tratím „Nejvážnějším následkem vytrvalého deště a následné povodně bylo podmáčení náspu trati z České Lípy do Liberce mezi zastávkami Pertoltice pod Ralskem a Velký Grunov poblíž mostu přes Panenský potok, kde musela být snížena traťová rychlost,“ upřesnil následky Jiří Šťastný ze Správy železniční a dopravní cesty.

Kromě toho došlo k zaplavení zabezpečovacího zařízení ve stavědle číslo jedna na zákupském zhlaví železniční stanice Mimoň. Jinými slovy se poškodila část dopravny s kolejovým rozvětvením, v níž se traťová kolej dělí do dalších dopravních kolejí. „Reléové skříně zabezpečovacího zařízení na trati poškodila záplava i mezi Skalicí u České Lípy a Novým Borem,“ rozšířil výčet Jiří Šťastný.

Stromy ohrožovaly

V okolí Svoru bylo pro změnu nutné pokácet několik stromů, které kvůli podmáčené a rozměklé půdě spadly na železniční trať. V době povodní a bezprostředně po nich nebylo výjimkou, že se místy musely z traťových kolejí odklízet naplaveniny.

Lépe nedopadli ani železniční trati na Děčínsku. Například trať Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa v úseku mezi Benešovem a Františkovem nad Ploučnicí, nebo Lovosice – Česká Lípa, byly zaplavené a poškozené vodou a bahnem z polí u zastávky Horní Řepčice a u stanice Liběšice.

Přerušení provozu se samozřejmě projevilo i na Českolipsku, protože tyto tratě směřují do České Lípy jako uzlové stanice.
„Mimořádné události zkomplikovaly železniční provoz na Českolipsku a dodnes působí jeho omezení,“ dodal Šťastný s tím, že předběžný odhad škod na železničních tratích se prozatím pohybuje kolem milionu korun.

Autor: Tomáš Mařas