Správci silnic na Českolipsku provedli letos opravy za více než 350 milionů korun. Je tak poměrně velká šance, že řidiči budou i na jaře jezdit po silnicích, které nebudou plné výmolů.
Silnice I. třídy na Českolipsku jsou vesměs v dobrém stavu. V minulých letech se rekonstruovaly povrchy například na silnici I/9 mezi Mladou Boleslaví a Českou Lípou nebo Českou Lípou a Novým Borem. Nyní se občas musí na vozovce opravit trhliny horkou živicí a zaprášit kamennou moučkou. To je bílý posyp, se kterým se řidiči setkávají na vozovce, jako nedávno na silnici u Nového Boru.
Zeptali jsme se Jana Stacha z Ředitelství silnic a dálnic v Liberci, proč se i na relativně nedávno opravených silnicích dělají trhliny. Jan Stach vysvětluje: „Tvoří se proto, že se na stávající silnice pokládají nové povrchy. Je to spojené s vlastnostmi silnice a s trhlinami počítáme. Aby nevznikaly, museli bychom dělat komplet nové vozovky.“
Silničáři nyní dokončili dlouho opravovanou silnici na Práchni. V plánu je v letošním roce ještě oprava vozovky u Kravař, ze směru od České Lípy na Litoměřice. S pracemi měli stavaři začít tento týden, ale kvůli počasí je budou muset odložit.
Jan Stach z ŘSD v Liberci prohlásil, že situace je v porovnání s minulými lety lepší, protože postupně ubývá vozovek, které jsou na hranici nebo již za hranicí životnosti, a tím jsou více náchylné k závadám. „Dá se říci, že silnice I. tříd jsou před zimou v pořádku a neočekávám, že budou na jaře samá díra,“ uvedl Jan Stach. Stát vydal na rekonstrukci silnic a mostů v okresu Česká Lípa necelých 150 mil. Kč. To je asi 13 km opravených silnic.
Čerpalo se z fondů
Ani na silnicích II. a III. tříd, o které se stará Krajská správa silnic, se letos nezahálelo. Liberecký kraj vyčerpal 124 mil. Kč z úvěru, za něž se provedly rekonstrukce několika silnic, konkrétně Svojkov – Sloup, Stružnice – hranice kraje, Česká Lípa – Zákupy, a silnic III. třídy Lindava – Radvanec a Mařenice – Cvikov.
Kraj dále použil vlastní peníze z rozpočtu ve výši 6 milionů korun na revitalizaci škod po zimě. Silničáři za ně provedli velkoplošné výspravy na osmi místech.
Dále se podařilo získat finanční prostředky z evropských fondů. Komunikace Nová huť – Dolní Světlá stála 35,5 mil. Kč, rekonstrukce mostu v Dolní Libchavě 34,5 mil. Kč a dva mosty ve Velenicích celkově 7 milionů.
Jan Douděra z Krajské správy silnic ale zároveň upozorňuje, že některé silnice v příliš dobrém stavu nejsou, například komunikace Jablonné - Mimoň nebo z České Lípy na Kozly. „Nyní podáváme opět žádost o finance na modernizaci silnic v rámci Regionálního operačního programu. Ročně může Liberecký kraj vyčerpat až 200 mil. Kč,“ dodává Jan Douděra.

Další zprávy z regionu najdete zde