Celodenním srazem si přátelé historických velocipedů a motocyklů připomněli 125. výročí založení zdejší továrny na výrobu kol s bájným jménem Achilles.

Po slavném válečníkovi Trojské války pojmenovali fabriku její zakladatelé Antonín Schneider, Václav John a František Hruška. Nejprve vyrobili – doslova na koleni – 28 bicyklů, o něž byl velký zájem, a proto už v roce 1896 přesunuli svou výrobu do továrny v Horní Polici. Po válce produkce kol skončila. Stále stojící budova je dnes uzavřena. „Vyrobili tady tisíce kol nejrůznějších modelů, byla to jedna z největších firem svého druhu v Evropě, která ale odsunem Němců padla,“ řekl pořadatel oslav, místní patriot a majitel Minimuzea Achilles Radek Doleček. Živí se jako zámečník a svářeč, ale volný čas a prostředky věnuje na vylepšování svých sbírek. S muzeem, jež nyní zabírá rozlehlý prostor, začal teprve před šesti roky a výsledek, který si o víkendu prohlížely stovky návštěvníků, je obdivuhodný.

Prvním kusem, který pořídil díky internetu, byl motocykl Achilles a spolu s kamarády hledal vše, co se této značky týkalo. „Jako malý pamatuji, že tady všichni měli achillesky. Také staré reklamní cedule, které mám i v expozici, byly dlouho snad na každé králíkárně. Dnes už je neseženete,“ vzpomněl Doleček.

Oporu pro svůj koníček má v rodině a mnoha přátelích. Paradoxem je, že na kole nejezdí. „Mám sice nejvíc kol široko daleko, ale odreaguji se jen na motocyklu,“ přiznal Radek Doleček.

23. Zákupské slavnosti.
FOTO: Zákupy o víkendu slavily hudbou i sportem

Jak Radek Doleček odhadl, během letošního šestého ročníku oslav se v areálu jeho muzea vystřídalo okolo tisícovky návštěvníků. Někteří z nich tu stanovali celý víkend.

Hornopolická továrna v meziválečném období dodávala zákazníkům na 25 různých modelů. Kola pánská, dámská, dětská, sportovní i víkendová pro dva, dále speciální kola pro živnostníky nebo poštovní bicykly pro doručovatele. „Postarali se i o příslušenství a doplňky jako světla, zvonky, pumpičky, řidítka, pláště různých rozměrů a třeba i přívěsné vozíky za kola, něco z nich mám také,“ podotkl Doleček. „Dětské kolo mám jen jediné, sehnal jsem ho v Ostravě.“

Cesty do Afriky

Důležitým mezníkem firmy se stal rok 1904, kdy se zde postavil první motocykl, Achilles 350. Iniciátorem stavby a výroby motocyklů byl Josef Lösel, pozdější ředitel firmy. V letech 1934-1940 továrna zařadila do výroby ještě malý motocykl Achilles-Sachs, který byl velmi populární. Hornopolický občan Karl Tamma s ním dokonce v roce 1938 uskutečnil desítky cest po Evropě i Africe. Fotografie z jeho cest se dodnes dochovaly. Po válce byla společnost na základě Benešových dekretů znárodněna a většina lidí z odsunuta do Německa. Dlouhou budoucnost už fabrika neměla.

Sarkofág pro kryptu budoucího hrobu dánské královny Margrethe II. v Katedrále Roskilde dle návrhu předního dánského sochaře Bjoerna Norgaarda vytvořili skláři ve Studiu skleněné plastiky Lhotský v Železném Brodě.
Do kin míří dokument o výrobě sarkofágu pro dánskou královnu

„Nástupem bolševika naši továrnu podpálili, protože potřebovali lidi do fabriky ČKD v Žandově. Co z vybavení zůstalo, to šlo na Slovensko,“ ještě teď se zlobí Radek Doleček. O renovaci už unikátních kusů ve své sbírce se nepokouší, jen je zakonzervuje. „Na obnovu nejsou peníze, ale původní stav má teď i větší hodnotu,“ dodal sběratel.

A trend, že je lepší nepokoušet se udělat ze starého kusu nový, potvrzuje i jeden z hostů akce Jaroslav Divíšek, pro něhož je sbírání motocyklů celoživotní vášní. Zajímají ho cizí značky z 60. a 70. let. „V Česku teď frčí české značky, ale ty ceny jsou už mnohdy přemrštěné a nereálné,“ připomněl Divíšek.

S nablýskaným pekařským modelem kola Achilles a s nůší plnou pečiva dorazil k minimuzeu velocipedista z Tanvaldu Petr Rykr. „Sraz jsem si nemohl nechat ujít. Pár kol značky Achilles mám, tento jsem si sám zrenovoval,“ prohlásil Rykr.

Hasiči se denodenně potýkají s problémy při průjezdu mezi špatně a bezohledně zaparkovanými auty. Ilustrační foto.
Zásah na sídlišti? Slalom mezi odstavenými auty