Ukázal to průzkum, který už podruhé nechal Liberecký kraj udělat ve svých zařízeních v Liberci a České Lípě a také v městské nemocnici v Jablonci, poprvé se připojila i Masarykova městská nemocnice v Jilemnici.

„Průzkum ukázal, že se ve všech nemocnicích kvalita péče o pacienty od roku 2008 zlepšila, největší pokrok udělali v posledních letech v České Lípě,“ řekl Tomáš Raiter z agentury STEM/MARK, která průzkum provedla.

Výrazné zlepšení posunulo českolipskou nemocnici z ratingového pásma B do úrovně A-, tedy na stejnou úroveň, jakou si udržela největší krajská nemocnice v Liberci.

Obě zařízení poskytují standardní kvalitu služeb. Nejlépe vyšla z průzkumu nemocnice v Jilemnici, která za nadstandardní kvalitu zdravotních služeb získala nejvyšší možný rating A+ a může požádat ministerstvo zdravotnictví o udělení certifikátu Spokojený pacient.

Stejný rating získala nemocnice v Jablonci. „Všechny nemocnice splnily kritéria, je ale třeba počítat s tím, že nároky pacientů rostou, a dál péči zlepšovat,“ upozornil Tomáš Raiter.

Zvláště mladí lidé do 30 let jsou podle něj velmi kritičtí a umí si hájit své zájmy. Největším problémem je podle pacientů neznalost ošetřujícího lékaře. „Bylo by dobré, kdyby se mi lékař představil. Před operací bych ráda znala způsob a průběh operace i jméno operujícího lékaře. Vizitky občas nepřečteme nebo se stydíme na ně civět,“ uvedla v průzkumu jedna pacientka.

ANKETA: Jste spokojeni s péči a komunikací lékařů v českolipské nemocnici? Hlasujte v anketě vpravo nahoře a diskutujte pod článkem

Lidé také často kritizovali, že i když s nimi lékař mluví, oni mu nerozumějí. „S lidmi se musí hovořit stručně, srozumitelně a hlavně česky,“ poznamenal k tomu ředitel jilemnické nemocnice Jiří Kalenský. Lékaři se to podle něj musí naučit.

Průzkum se ve čtyřech páteřních nemocnicích v kraji uskutečnil od poloviny září do poloviny listopadu loňského roku a zapojilo se do něj přes 3000 pacientů. Pro nemocnice jsou informace podle ředitelů velmi důležité třeba v České Lípě na základě poznatků z průzkumu reorganizovali příjem pacientů, aby co nejvíce zkrátili čekání na hospitalizaci.

Na zlepšení péče o pacienty se chce podle slov tamního ředitele Jiřího Veselka více zaměřit i nemocnice v Liberci. Loňský rok byl totiž v této oblasti poznamenán v Liberci stagnací. Podle Tomáše Raitera byla hlavní příčinou dvojí změna vedení, kterou loni zařízení prošlo.