„Vše začalo jedním ranním telefonátem filmové produkce s otázkou, jestli bychom mohli vyrobit nějaké skleněné dekorace pro natáčení filmu s Danielem Craigem, které má probíhat v Řecku a Chorvatsku. Naše kladná odpověď vyvolala první návštěvu britské producentky, která k nám přivezla Johna Dextera,“ vzpomíná Sobotka.

„Oba společně usedli na huť, rozložili několik výkresů, z nichž jeden vybrali jako ten, který by se jako úplně první zkušební exemplář před jejich zraky vytvořil, a pak již doslova magnetizováni sledovali koncert Jiřího Pačinka, který za přibližně dvě hodiny se svými kolegy ‚vystřihl‘ překrásný objekt, ze kterého jim šla hlava kolem,“ dodává Sobotka, který stejně jako Jiří Pačinek již zkušenost s prací pro filmaře měl. Když ale zazněla jména herců, kteří ve filmu budou vystupovat, i jim se zatajil dech, jelikož Daniel Craig, Kate Hudson, nebo David Bautista patří aktuálně k samotné špičce světové herecké elity.

Jiří Pačinek vytvořil skleněný Corona Virus.
FOTO: Sklář Jiří Pačinek zhmotnil koronavirus do skla

Příjezd jednoho z nejvýznamnějších amerických filmových designérů Johna Dextera byl pro kunratické tvůrce velkým okamžikem. „Dovezl sem trochu atmosféry a vůně Hollywoodu,“ podotýká Sobotka. Muž, který je například dlouholetým spolupracovníkem ikonického režiséra Tima Burtona, stojí jako produkční designér i za takovými filmovými klenoty jako jsou Hvězdné války, Pán prstenů, Piráti z Karibiku nebo Ospalá díra. Skromný Dexter o přestávkách mezi prací vyprávěl své příběhy ze spolupráce se světovými filmovými hvězdami.

Ve sklářské huti se prý ocitl poprvé: „Na dosah rozžhavené pece a ve společnosti sklářů, kteří i přesto, že neumí hovořit plynně anglicky, přijali Johna ihned za svého, byl den ode dne šťastnější. Doslova jako v nejlepším slova smyslu malý kluk, který si vezme sklářskou píšťalu a poprvé zkouší vyfouknout žhavou bublinu. Ostatně i tímto sklářským křtem John Dexter brzy prošel a dodnes si vybavuji, jak obrovský zážitek to pro něj byl,“ vypráví Sobotka.

Dvacet nestačilo

Dle názoru celé řady lidí z filmového oboru i mimo něj přichází takový projekt jako tento pouze jednou, dvakrát za profesní život. První sérii dvaceti exemplářů tvořily velké a detailně propracované skleněné sochy, které se do celku a výsledného tvaru kompletovaly buď za horka přímo na píšťale, nebo v případě těch největších a nejtěžších kusů pomocí speciálního sklářského lepidla, které má stejnost pevnost a čirost jako sklo samotné. „Ženské torzo, květina, hlava psa, váza složená z bublin jakoby vytvořených dětským bublifukem, busta zvláštního muže a další objekty, které se během rodily na píšťalách sklářů a pod rukama Jiřího Pačinka, přiváděly Johna a režisérův tým, kterému on-line do USA dokumentoval v podstatě neustále celý proces, k obrovskému nadšení,“ připomíná David Sobotka.

Křišťálová přilba svatého Václava.
Křišťálová přilba svatého Václava pro Vatikán vznikla v Kunraticích u Cvikova

Pravděpodobně atmosféra hutě a krása vznikajících objektů a kreativní přístup Jiřího Pačinka způsobily, že první edice plánovaných dvaceti kusů se po několika dnech rozrostla na čtyřicet: „Nadšení štábu nebralo konce a prosba režiséra Riana Johnsona o výrobu dalších prostě nešla odmítnout,“ říká Jiři Pačinek. Pro jeho sklárnu to však znamenalo, že musela na měsíc „zmrazit“ všechny ostatní zakázky a věnovat se pouze filmu, což ale zákazníci chápali a sklárně navíc gratulovali k práci na tak významném projektu, kterému se věnovali úplně všichni ve sklárně. Jednotlivé sochy nakonec byly pečlivě baleny pro celkem tři individuální transporty objektů do Chorvatska na místo natáčení.

„Odjelo prvních dvacet klenotů, a když se chystalo odjet dalších dvacet nových, John nás jednoho srpnového rána příjemně zaskočil svou prosbou, kterou nám opatrně předkládal, jestli by šlo vyrobit ještě úplně posledních dvacet kusů, neboť režisér kvůli celé té skleněné kráse vytvořil ve scénáři další záběry a místa pro ještě více objektů, než bylo kdy předtím plánováno,“ uzavírá David Sobotka.