Řidiči budou i nadále platit za parkování v centru České Lípy obsluze. Tu nenahradí plánované parkovací automaty. Stejně jako radnice prozatím neukončí nájemní smlouvu s Karlem Bezuchou, jenž dlouhodobě provozuje odstavné plochy města. Zastupitelé změnu systému, kterou navrhl místostarosta Jiří Kočandrle (TOP 09), neviděli tak efektivně jako on.

Karel Bezucha provozuje přímo v centru města hned šest odstavných ploch, mimo jiné na náměstí T.G.Masaryka, na Škroupově a Jeřábkově náměstí nebo Moskevské ulici. Za celkem 126 parkovacích míst odvádí do městské kasy něco přes 649 tisíc korun ročně, a to na základě smlouvy z roku 2005. Tu mu představitelé radnice o čtyři roky později prodloužili na dobu neurčitou.

Strážníci navíc

„Stávající smlouva nám neumožňuje pružně reagovat na úpravy sazeb v atraktivních lokalitách. Dnes je procedura taková, že se změny musí projednat v orgánech města a pak s nájemcem dojít ke shodě,“ vysvětlil Jiří Kočandrle.

Ten proto navrhl vypovězení smlouvy Karlu Bezuchovi a parkování nově ošetřit umístěním 11 automatů za zhruba 2,2 miliony korun od ledna 2013. Aby řidiči neignorovali automaty, měli by je kontrolovat tři noví zaměstnanci. Protože by ale neměli žádné oprávnění, jak vymáhat zaplacení, počítá koncepce s navýšením stavu městské policie o dva strážníky.

Nadnesená čísla

Analýza předpokládá, že město by vybralo na parkovném zhruba 3,4 miliony korun při stávající ceně dvacet korun za hodinu. Po odečtení nákladů na provoz, údržbu, ale i třeba 830 tisíc za dva strážníky, by ve finále šlo do městské kasy zhruba 910 tisíc korun.

Čísla označila řada zastupitelů za velmi nadnesená. Karel Bubeník připomněl, že město upustilo od parkovacích automatů v polovině 90. let, protože se nevyplatily. „Také mi vadí s tím spojené navyšování stavu městské policie. Už dnes nás stojí kolem 22 milionů korun,“ reagoval Bubeník.

Uniknou placení

Karel Tejnora (ODS) poukázal na to, že dnes řidiči uniknou placení jen s velkými obtížemi. „U automatů to bude daleko snadnější. Nájemce zaměstnává lidi, kteří mají většinou změněnou pracovní schopnost. Přechodem na automaty bychom z nich udělali nezaměstnané,“ řekl Tejnora s tím, že postrádá i vyjádření nájemce Karla Bezuchy.

Přítomnost automatů je podle Jiřího Kočandrleho daleko výhodnější.

„Jsou flexibilnější a umožňují lépe regulovat parkování v exponovaných místech. Pomohou k tomu, že omezí dlouhodobé stání a centrum nebude tak zatížené parkujícími vozy,“ obhajoval návrh Jiří Kočandrle. Podle něj počítali v koncepci pouze s padesátiprocentní obsazeností. Podle této rovnice by se náklady na pořízení parkovacích přístrojů měly vrátit za dva roky.

Nepochodil u Petra Skokana (VV). „Smyslem placeného parkování není zbohatnutí města, ale fungující regulace dopravy,“ zdůraznil Petr Skokan.

Ideál není

Ani on nepovažuje současný způsob za ideální, plánovaný výnos z automatů je ale podle něj silně nadnesený. „Když takový nebude, najde se někdo, kdo rozdíl doplatí? Chybí tu systém řešení přestupků, neslyšel jsem debatu o různých cenových zónách,“ argumentoval Skokan.

Podporu u zastupitelů Jiří Kočandrle prozatím nenašel. Doporučili mu, aby ekonomickou analýzu dopracoval, pak se jí mohou zabývat znovu.