Součástí dokumentu jsou takzvané problémové mapy, které přibližující nejčastější problémy například s kapacitou parkování nebo stáním v křižovatkách. Jelikož obsahuje pouze zhodnocení situace, v budoucnu by na něj měly navázat další kroky, a to hlavně zpracování koncepce parkování. Ta by měla přijít s konkrétními návrhy řešení a opatření.

Podle starostky České Lípy Jitky Volfové nedostatek míst parkování ovlivňuje kvalitu života každého občana a také to, jak dobře se cítí v místě bydliště. „Proto je řešení této problematiky tak důležité. Co je však rovněž důležité, je tuto věc řešit koncepčně a komplexně. K tomuto řešení jsme nyní udělali první krok, za což jsem ráda,“ uvedla Volfová s tím, že jedním z cílů je dosáhnout i toho, že lidé nebudou dlouho kroužit před svým domem a hledat parkovací místo.

Českolipská radnice si nechá zpracovat analýzu parkovacích potřeb, aby mohla přijít s koncepčním a systematickým řešením problému.
Českou Lípu trápí nedostatek stání pro auta. Město hledá řešení

Z analýzy vyplývá, že největší problémy s poptávkou po parkování, kapacitou parkovacích ploch, stáním v křižovatkách, zajištěním průjezdnosti a dobrého rozhledu při vyjíždění z jednotlivých ulic jsou na hustě osídlených sídlištích typu Špičák a Lada. Na Špičáku chybí největší počet parkovacích míst. „Zcela specifické je centrum města, kde je problém s parkováním v denních hodinách. Navíc až 30 % aut řidiči v České Lípě pravidelně nevyužívají a tato vozidla pak zabírají parkovací stání,“ popsala situaci mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová. Méně problémovými oblastmi jsou části města se zástavbou rodinných domů a průmyslová zóna, kde parkování řeší zaměstnavatelé.

Analýzu parkovacích potřeb města Česká Lípa zpracovala firma SmartPlan, cena zakázky přesáhla 700 tisíc korun. Průzkumné jízdy, během kterých jezdila po městě speciální auta s kamerami, se uskutečnily v listopadu loňského roku. Sběr dat probíhal několik dní v různých časech v průběhu dne, aby bylo zaznamenáno, jak moc se situace s parkováním v čase mění. Snahu o nalezení řešení uvítal obyvatel českolipského sídliště Špičák.

Předávání Ceny Ď v Novém Boru v roce 2020.
Nominace jsou otevřeny! Lidé s dobrým srdcem mohou získat Cenu Ď

„Míst tu je málo, ale většinou se mi podaří zaparkovat v blízkosti vchodu do domu nebo ve vedlejší ulici. Je ale potřeba v téhle situaci myslet na ostatní. Parkovat blízko chodníku, nenechávat zbytečně mezery, a než se situace vyřeší, přežít to,“ svěřil se mladý muž Michal, který zde žije s rodinou. Naopak Karolina by ocenila analýzu chybějících chodníků a přechodů. „Chybí už dlouhé roky, a i chodci jsou občany města. Zvláště děti, které se potřebují bezpečně dostávat do škol,“ zdůraznila.

Doposud se město zabývalo parkováním lokálně, snažilo se přijít s řešením pro jednu konkrétní oblast. Jak informoval českolipský místostarosta Jaroslav Turnhöfer, zpracováním analýzy parkovacích potřeb vykročili k systémovému a komplexnímu řešení. „Nemáme zájem na tom vyřešit problém jedné ulice a zatížit tím další. Jde nám o to, aby se na základě zpracované analýzy začala v budoucnu postupně přijímat opatření, která budou ušitá na míru konkrétním oblastem a budou na sebe navzájem navazovat,“ podotkl.

Opatření budou zahrnovat aktivitu a úpravu chování samotných řidičů. Patří sem i represivní složka a zvýšený tlak na dodržování pravidel silničního provozu. „Nejedná se pouze o vybudování nových parkovacích stání či výstavbu parkovacích domů,“ dodal s tím, že nové parkovací kapacity lze získat i zjednosměrněním vybraných českolipských ulic.