Vyhrazená parkovací místa pro automobily přepravující tělesně postižené jsou často tak špatně označená, že ve skutečnosti parkovacími místy pro postižené vůbec nejsou.
Stačila čtvrthodinová jízda po České Lípě a narazili jsme hned na čtyři taková místa, kde bezohlední řidiči mohou beztrestně povolit uzdu své bezohlednosti a zabrat místo vyznačené na zemi bílým symbolem invalidního vozíku.
Tento všeobecně uznávaný symbol však na označení řádného parkování pro invalidy nestačí. Kromě něj musí být u takto označeného parkoviště také svislá dopravní značka, která jej doplňuje. A přesně tato značka chybí v České Lípě u supermarketů Lidl, Hypernova, v podzemní garáži Intersparu či před prodejnou pekáren na Děčínské ulici.
To dokládá i vyjádření komunikačního inženýra Vlastimila Malého z okresního ředitelství policie v Liberci. „V tomto případě nejde o vyhrazené stání, protože vyhrazené stání pro vozidlo přepravující osobu těžce postiženou nebo těžce pohybově postiženou musí být doplněno značkou č. IP12, na které je místo nápisu RESERVÉ uveden symbol z označení č. O1,“ vysvětluje komunikační inženýr.
Určitě dobře míněné vysvětlení s oporou v zákoně však dává prostor pro bezohledné řidiče, kteří v něm dostali jednoduchý návod, jak se vyhnout trestu za to, že zaberou místo invalidům. Tělesně postižení tak mohou pouze doufat, že lidé budou respektovat výstižná, leč předpisům nevyhovující značení a to nejen na místech, která jsme našli. Podle vyjádření policejního inženýra jsou totiž ještě další podmínky, které parkoviště pro invalidy dělají tím, čím mají být.
Kromě toho, že vyhlášky určují, jak má být takové parkoviště označené, určují také přesný vzhled tohoto značení. Například znak namalovaný na zemi vyhovuje předpisům jen do doby, pokud jeho plocha zabírá osmdesát procent z původní plochy, kterou zabíral v době jeho malování. Často používané parkoviště pro invalidy se tak stává obyčejným parkovacím místem jen proto, že z více než jedné pětiny je znak ošoupaný od kol parkujících vozů, či podrážek zákazníků obchodů. Další roli hrají rozměry vyhrazeného stání pro invalidy. Na šířku nesmí mít méně než tři a půl metru a v případě vodorovného stání nesmí jeho délka být menší než metrů sedm. To vše popisuje komunikační inženýr ve své zprávě. Bezohledným řidičům, kteří si neuvědomují, že místa pro invalidy nejsou u obchodů a různých úřadů jen na okrasu, tak radí: Berte si s sebou do automobilu metr a něco, co vám umožní změřit ošoupanost vodorovného značení. Sledujte, zda je vše tak, jak má být a ohledy na tělesně postižené nechte stranou. Zákon, předpisy a vyhlášky jsou přece nade vše.
Tohoto nedostatku si všimli i českolipští městští strážníci, kteří s vozy zaparkovanými na špatně označených místech nemohou vůbec nic dělat.
„Z míst, kde není vodorovné značení doplněné tím svislým, vozy samozřejmě neodtahujeme. Na to nemáme oporu v zákoně. Doplnění značení na silnici svislou značkou chápu jako správný krok, nicméně s touto novelou měla přijít také povinnost pro majitele parkovacích ploch ho takto doplnit. Ta ale bohužel nepřišla,“ říká zástupce ředitele českolipské městské policie Antonín Doležal. Ačkoli tato novela je v platnosti už od roku 2007, většina řidičů o ní neví nebo je natolik ohleduplná, že respektuje i samotný symbol namalovaný na parkovišti.