Dokonce je svezli na točně, která sloužila k otáčení parních lokomotiv, stejně jako i po areálu nádraží. Na víkendové jízdy pro výletníky a milovníky vlaků měli totiž železničáři roztopenou velkou parní lokomotivu, které říkají „Šlechtična“. Kvůli špatné epidemiologické situaci před týdnem na Novoborsku jim ale nedoporučila Krajská hygienická stanice Libereckého kraje tyto pečlivě připravené projížďky mezi Českou Lípou a Děčínem uskutečnit.

„Zatápěli jsme kvůli prvním letošním jízdám, museli jsme je odložit, tak jsme alespoň udělali radost školákům, podobné exkurze po depu pro ně jednou za čas děláme,“ potvrdil Jiří Cikán, který patří do party nadšenců, co muzeální drážní stroje v České Lípě rekonstruuje.

Majestátní černá „Šlechtična“ budila u dětí i pozornost tím, jak vypouštěla oblaka dýmu. „Jedním slovem, děti byly nesmírně nadšené a měly z návštěvy obrovský zážitek,“ potvrdila učitelka Petra Horová. Jak vyzdvihla, během exkurze měly její žáci možnost si prohlédnout a svést se parní lokomotivou zvanou „Čouda líza“, poté další lokomotivou, ve které si mohly dokonce i zazvonit a zahoukat.

„Objevili jsme i místnost s modely vláčků, která se nám velmi líbila. Celá akce na děti zanechala krásný dojem, o které budou jistě dlouho vyprávět. Od rodičů také víme, že děti byly nadšené, hned mašinky malovaly a vyprávěly o nich. Také bychom chtěly ocenit velmi milý přístup zaměstnancům železnice, kteří nám exkurzi umožnili a vše nám ukázali,“ řekla Petra Horová.

Podle Jiřího Cikána ročně najezdila okolo 7 tisíc kilometrů na různých akcích doma i v cizině, ale během kovidové krize a nouzového stavu prakticky přestala na nostalgické jízdy vyrážet. V hale se skrývá další již historická lokomotiva 498.112 „Albatros“, která do zdejšího depa kolejových vozidel dorazila v zbědovaném stavu počátkem loňského listopadu. Spolu s ní tu má azyl ještě několik, dnes již unikátních lokomotiv, ale i vagonů, patřících Centru historických vozidel Českých drah.