Stalo se tak v rámci prvního dílu nepravidelného seriálu Setkání se starostkou, které připravila společnost Vltava Labe Média, vydavatel regionálních Deníků.

„Cestovní ruch je především o spolupráci a úspěch spočívá v dobré komunikaci,“ prohlásila úvodem starostka Volfová. Úkol města vidí nejen v zajištění provozu turistického centra, ale především v kvalitních podmínkách pro spolupráci všech subjektů, které do cestovního ruchu patří. Pro město je zásadní, aby se turisté ve městě a okolí zdrželi alespoň dvě noci.

Výlety i památky

„Je třeba vytvořit takové nabídky, aby zde turisté zůstávali. Kvůli pamětihodnostem, výletům, kvalitním kulturním programům a sportovnímu vyžití,“ uvedla Volfová. Zároveň považuje za nutné, aby se město neuzavřelo a spolupracovalo i s ostatními městy a obcemi, spolky, soukromými firmami a sdruženími v regionu. Jak upozornila, důležité také je být členem sdružení, která se rozvojem cestovního ruchu zabývají, a to nejen kvůli výměně zkušeností, ale především kvůli získání peněz na uskutečnění nejrůznějších projektů, které potom pomáhají cestovní ruch v regionu rozvíjet.

Dětem, která vážně zranila auta přispějí motorkáři z Doks, kteří pořádají na Bílem Kameni od pátku velký sraz motorek,veteránů, amerik, tuningových aut a všeho co má motor. Jejich projekt Motobraní není běžná motorkářská sešlost. Na rozdíl od podobných je
Motorkáři zaburácí na Mácháči. A pomohou dětem

Vstřícnou komunikaci a informovanost vyzdvihl také Petr Hozák z Doks, kde řídí novou turistickou destinaci Máchův kraj. Podle něj má město Česká Lípa ohromnou výhodu, že je mezi dvěma turistickými oblastmi, Lužickými horami na severu a Máchovým krajem na jihu. „Jsou to dvě silné značky, které potřebují svou péči, efektivní využití a finanční podporu aktérů cestovního ruchu,“ soudil Hozák.

Originalita se vyplácí

Podle Lenky Mrázové z Geoparku Ralsko je pro moderní turistiku potřebné být specifický, přicházet s originální, ojedinělou nabídkou. Lidé, co zavítají do regionu, musí cítit, že jsou upřímně vítanými hosty. „Takové přístupy se rozhodně vyplácí,“ řekla Mrázová. Z jejího pohledu je prý nutné podporovat služby a produkty, které jsou autentické a vychází z ducha místa, jsou založené na zručnosti a důvtipu místních lidí, na osobních setkáních.

O zkušenostech, jak zaujmout a potěšit turisty, mluvil i Petr Správka z Polevska, který zmínil, že pro cestovní ruch ve zdejší klimatické oblasti je potřeba hostům vytvořit paletu celoročních aktivit. „Pouze zimní sezona nestačí, přestože v té poslední se u nás lyžovalo 80 dnů, což je hodně,“ podotkl Správka.

Moderovaná diskuze Setkání se starostkou České Lípy.
ON-LINE: Cestovní ruch má velký význam pro celé Českolipsko

S kolegy na Polevsku proto přes léto nabízí horská kola, orientační běh a aktivity pro děti. Také budují, vylepšují zastaralé zázemí pro turisty. „Dětem jsme pořídili velkou trampolínu, trasu pro trialové ježdění, překážky,“ řekl Správka. Zážitkem se stanou i bike kempy, kde lektorem bude mistr světa v trialu Michal Matys. Připravují Indiánské léto, stezky odvahy a malé letní kino i příměstský tábor, závod horských kol pro 160 dětí. Jak potvrdila Jana Nastoupilová ze Svazku obcí Novoborsko a destinace Lužické hory, s obcemi se starají o úpravu turistických a lyžařských tras, pečují celkově zhruba o sto kilometrů tras.

Pivní stezka

„Oblast nabízí rozmanitost, krásné památky i sportovní areály,“ vyzdvihla Nastoupilová. Podle ní je trendem gastroturistika, proto vytváří trasy s pivovary, chystají například Lužickou pivní stezku.

„Turisty zavede nejen do známých pivovarů, ale i do menších rodinných podniků. Hosté mají šanci navštívit i okolní zajímavosti a krásy,“ nastínila Nastoupilová. „Lužické hory“ chtějí propagovat i místní producenty, řemeslníky a zlepšit povědomí o typických regionálních produktech.

Vlak přivezl příběhy feťáků.
FOTO: Vlak přivezl do České Lípy příběhy feťáků

Květa Menclová z Regionálního turistického centra v České Lípě upozornila, že první kontakt s turisty se odehrává právě u nich v infocentru. „Snažíme se nabídku jednoduše oživit, rozjeli jsme například půjčovnu koloběžek,“ řekla.

Rozvoj turistického ruchu na Českolipsku vidí v těsné spolupráci města s podnikateli, vedoucí k vytvoření lákavé nabídky zážitkové turistiky. V důmyslnějším a všestrannějším využití krásných lokalit České Lípy a také jejího okolí.

A dále sází na místní obyvatele, nadšené patrioty, kteří budou těmi prvními usměvavými a příjemnými lidmi, které turisté potkají. Protože nikdo Českou Lípu a okolí nezná lépe než domácí. „Jednoduché je často nejlepší,“ shrnula Menclová.