Do školní lavice by dítě mělo usedat bez větších problémů s výslovností. S nápravou poruchy řeči by tak měla pomoci mateřská škola. Přesto spousta dětí vyžaduje péči logopeda i po nástupu do základní školy.
„Náprava bohužel není záležitost několika týdnů. Rodiče by proto neměli čekat, až jeho ratolest půjde do školy, a problém okamžitě řešit s odborníkem,“ podotýká Lenka Taibrová z mateřské školy Špičák. Zde mají speciální logopedickou třídu, kde se cíleně věnují dětem s vadou řeči.
Aby pomoc dětem byla účinná, má tato třída snížený počet dětí oproti běžným třídám mateřinky, a to jen na čtrnáct dětí. Do speciální třídy je mateřská škola zařazuje na základě souhlasu pracovnice Speciálního pedagogického centra pro děti s vadami řeči v Liberci. Předškolák, který má s mluvením problémy, pak speciální třídu navštěvuje jen po tu dobu, pokud logopedickou péči potřebuje.
Záleží na rodičích
Stává se však, že rodiče špatné výslovnosti svých dětí zavčas nevěnují pozornost a potomek tak s poruchou usedne do školní lavice. Většina základních škol nabízí rodičům dětí s vadnou výslovností možnost ambulantní nápravy.
Základní škola v Dubé nabízí tuto pomoc již několik let. „Vřazení dětí do této nápravy probíhá na začátku školního roku, kdy se během září třídní učitelka seznamuje s dětmi a může tak v přímém kontaktu s dítětem přesně určit vadnou výslovnost,“ říká učitelka dubské školy Jana Mašková.
Podle jejích slov práce ambulantní logopedie nespočívá v tom, že se dítě při návštěvách naučí správnou výslovnost, ale jde především o návod, jak procvičovat a co procvičovat, neboť hlavní práce spadá do rodiny, kde dítě tráví většinu svého času.
I zde se však školy setkávají s nezájmem některých rodičů. „V letošním školním roce jsme v první třídě diagnostikovali celkem 6 dětí s vadnou výslovností. Do ambulantní nápravy byly vřazeny na žádost rodičů pouze dvě děti. Podobné to bylo i v předešlém školním roce, kdy bylo diagnostikováno pět a vřazeny byly na žádost rodičů pouze dvě,“ uvádí Jana Mašková.
Vadná výslovnost s sebou přitom přináší spoustu úskalí pro další vzdělávání – dítě slyší něco jiného, něco vyslovuje samo a následně píše. „Téměř veškeré vady výslovnosti se dají napravit. Rodiče, kteří mají dítě s vadnou výslovností, by něměli čekat a okamžitě navštívili jakéhokoliv logopeda,“ dodává.

 

Další zprávy z regionu najdete zde