Tisíce majitelů automobilů mohou v od nynějška očekávat ve svých poštovních schránkách velmi nemilé překvapení.

Obdrží dopis, ve kterém bude stát, že mají zaplatit tisícové částky do garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

Týká se to těch, kteří nemají na svůj vůz uzavřenou povinnou pojistku proti způsobeným škodám jejich vozidla, takzvané povinné ručení. Podle nového zákona musí totiž povinné ručení platit všichni bez ohledu na to, zda vozidlem jezdí či nikoli. Kdo pojistné neplatí, zaplatí ještě více formou garančního příspěvku, který vybírá právě Česká kancelář pojistitelů. Tento příspěvek je stanoven denní sazbou podle kubatury automobilu a sazba se pohybuje od dvaceti do tří set korun za den. Pro většinu automobilů je to pak sazba okolo padesáti korun na den.

Modelovým příkladem může být například Škoda Felicie 1,3. Pro tu platí stejně jako pro ostatní vozy se stejným obsahem válců sazba 50 korun na den. Za měsíc se tak příspěvek do garančního fondu vyšplhá na 1500 korun, což je mnohem víc, než platba za povinné ručení.

Každým dnem se pak částka zvyšuje a lidé by tak na dopis od České kanceláře pojistitelů neměli čekat. „Naším cílem není represe, naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištění. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla informována a k podobným situacím nedocházelo. Doporučujeme všem, kterých se tento problém týká, aby ho řešili. Lépe pozdě, než nikdy! Buď tím, že nepojištěné vozidlo dočasně či trvale vyřadí z registru vozidel, nebo vozidlu bezodkladně sjednají povinné ručení,“ uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Lidí, kterých se tento problém týká, je skutečně hodně. Jen na Českolipsku nemělo v říjnu podle statistik svůj vůz pojištěn více než devět tisíc lidí.

V celém kraji pak bylo téměř pětatřicet tisíc nepojištěných vozidel.

Ne všichni ale dopis dostanou hned v únoru. V polovině měsíce února rozešlou pouhých deset tisíc urgencí po celé republice, kde je nepojištěných vozidel přibližně 850 tisíc. Ostatní řidiče pak o jejich stále narůstajícím dluhu budou informovat v následujících týdnech a měsících.

Kancelář pojistitelů navíc upozorňuje, že garanční příspěvek povinné ručení nenahrazuje.

„Pojištění se sjednává předem a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci policie nebo správní orgány,“ uvádí se ve zprávě vydané kanceláří pojistitelů.

Myslíte si, že je nutné pojišťovat auta, která nejezdí? Zapojte se do diskuse pod článkem.