Krajští silničáři hlásí stoprocentní připravenost techniky, lidských zdrojů i posypového materiálu na přicházející zimní období. „Díky včasnému nákupu soli a inertních materiálů v období letních prázdnin za zvýhodněné ceny se nám vyhnuly problémy na evropském trhu soli a zároveň jsme nakupovali za přijatelné ceny od našich dodavatelů,“ sdělil předseda představenstva společnosti Petr Správka. Ve skladech společnosti je připraveno 12 700 tun soli a 25 000 tun inertního materiálu. 

Na zajištění zimní údržby II. a III. tříd je připraveno celkem 73 sypačů, 36 traktorových radlic, 17 nakladačů, 10 ks sněhových fréz, 34 dispečerů a 180 řidičů. 

Nutná zimní výbava na silnicích Libereckého kraje.Nutná zimní výbava na silnicích Libereckého kraje.Zdroj: DeníkNejprve silničáři uklízí silnice vyšších tříd. Společnost Silnice LK smluvně zajišťuje i údržbu silnic 1. třídy pro Ředitelství silnic dálnic. Zbývající úseky jsou udržované zpravidla jen pluhováním. Silnice, po kterých nejezdí autobusy a nepatří k těm frekventovaným, se neudržují. Letos se to týká 6O kilometrů z celkových 2 065 kilometrů, které spravují krajští silničáři. 

Uplynulá sezona byla na zimní údržbu náročná. Stroje zasahovaly na silnicích během 133 dnů, to je o 13 dnů více než rok předtím. Použily při tom celkem 13 200 tun posypové soli, přibližně 3,5 milionu litrů solanky a 23 600 tun inertního materiálu. „Spotřeba byla výrazně vyšší než v minulé zimní sezoně. Jen posypové soli skončilo na komunikacích o zhruba 7 700 tun více, dalšího posypového materiálu pak o 12 800 tun,“ vypočítal náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. 

Zapojí se i města

Silnice nižších tříd ve svém majetku ale musí uklízet i města a obce. V krajském městě udržují Technické služby města Liberec více než 407 kilometrů silnic, 165 kilometrů chodníků, 65 000 metrů čtverečních parkovišť, 12 000 metrů veřejných prostranství, čistí 3532 schodů, 345 zastávek MHD a 322 přechodů pro chodce. Technické služby mají dva dispečinky zimní údržby. Koordinují 71 řidičů a 26 pracovníků na ruční úklid sněhu, dále 21 sypačů s radlicemi, 13 malotraktorů s radlicemi a dalších 20 nejrůznějších nakladačů a vozidel. 

Jablonecký magistrát v zimě udržuje téměř 165 kilometrů vozovek, 63 kilometrů chodníků, 135 autobusových zastávek, 22 tisíc m² parkovišť, 200 přechodů pro chodce a minimálně šestnáct schodišť. Po městě je rozmístěno celkem 94 beden s posypovým materiálem, z čehož pět bylo letos přidáno na základě podnětů veřejnosti. 

Putování Zlatou stezkou Českého ráje.
Český ráj mi přišel jako turistický supermarket. Mýlil jsem se, říká spisovatel

„Objemy zimní údržby vozovek zůstaly v podstatě stejné, pouze se změní technologie v některých úsecích. Oproti loňskému roku se nově budeme starat o dalších 130 metrů chodníků. Do plánu je zařazené také nové schodiště z ulice Tovární do ulice Na Ostrohu, přesto upozorňujeme Jablonečany, aby zde byli v zimě opatrní,“ nabádá veřejnost vedoucí oddělení správy komunikací Martin Černý. 

Pro potřeby zimní údržby je více než 100 kilometrů komunikací a přes 180 kilometrů chodníků v České Lípě rozděleno do tří skupin podle toho, jak rychle je nutné ulice po spadu sněhu uklidit. Zimní údržba se v České Lípě provádí především solením, nesolí se jen v parcích a na cestách podél vodních toků. „Ke změně způsobu údržby přistoupilo město i na přání občanů, kteří si stěžovali, že si inertní materiál nosí domů či do svých provozoven. Díky solení se navíc snížila prašnost ve městě, nezanáší se kanály a vpusti, na jaře pak město nemusí složitě odklízet množství nahromaděného posypu,“ doplnila mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová.