A tady je třeba být ve střehu. V první polovině prosince varovalo Sdružení obrany spotřebitelů před dvěma praktikami na úvěrovém trhu. Před nabídkami kreditních karet, u nichž je úroková sazba úvěru uváděna měsíčně a nikoli ročně a Sdružení pak doporučovalo sledovat RPSN.

Druhé varování se týkalo splátkového prodeje přímo na prodejnách. Výjimkou totiž nejsou případy, kdy prodávající nabízí slevy, pokud bude zboží financováno z úvěru. V tom případě není od věci spočítat, zda je v konečném důsledku sleva skutečně slevou.

Splátkový prodej roste

„V oblasti poskytování spotřebitelských úvěrů v prodejnách zaznamenáváme nárůst o více jak deset procent oproti minulému roku,“ řekla k uzavřené listopadové statistice mluvčí společnosti Cetelem ČR Nikola Vopršalová. „V říjnu letošního roku jsme zaznamenali nárůst produkce o osm a v listopadu pak dokonce o dvacet tři procent oproti loňskému roku.“

Společnost odhaduje, že prosinec bude jedním z nejsilnějších měsíců tohoto roku. „V listopadu jsme půjčili celkově zhruba o čtvrtinu více peněz než ve stejném měsíci loňského roku. V porovnání všech krajů byl nárůst na Liberecku oproti loňskému roku nejmenší, činil přibližně tři a půl procenta,“ upřesnil řeč čísel analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Co je RPSN

Zkratka RPSN vyjadřuje roční procentní sazbu nákladů, což je součet nákladů spojených s poskytnutím a správou úvěrového účtu, který se přepočítává v poměru k výši úvěru. Sazbu jsou povinny uvádět všechny společnosti, které poskytují úvěry či nákupy na splátky, aby měl zájemce možnost srovnávat výhodnost jednotlivých úvěrů. RPSN v sobě zahrnuje nejen splácené úroky, ale i další poplatky, které společnosti za úvěr zaplatíte.

Srovnání zahrnuje celkový objem peněz v půjčkách prostřednictvím splátkového prodeje, hotovostních úvěrů a revolvingových a kreditních karet. Nejčastěji jsou úvěry poskytovány na černou a bílou techniku, vybavení domácnosti, elektroniku a nábytek s délkou splácení kolem dvou let.

„Svoji pozici stabilně udržují i notebooky,“ upřesňuje sortiment zboží na splátkový prodej obchodní ředitel společnosti Home Credit Vojtěch Ščevík s tím, že na vzestupu je půjčení peněz do různých doplňků, oprav a rekonstrukcí bydlení.

Snadná dostupnost láká

Jedna z výhod splátkového prodeje je jeho dostupnost, která láká ke koupi zboží i ty, co s jistotou nemohou říct, zdali budou schopni pravidelně úvěr splácet.

Vyřízení bývá snadnější a jednodušší než u banky a většinou ho zařídíte přímo u prodejce. Úvěrové společnosti obvykle vyžadují zaplacení akontace, tedy určité částky z celkové ceny. Za poskytnutí půjčky ani za vedení účtu se až na výjimky žádný poplatek neplatí.

„S celkovým oživením trhu a stabilizací české ekonomiky se situace oproti předchozímu roku zlepšila. V této souvislosti se zlepšilo i portfolio žadatelů o spotřebitelský úvěr a schopnost klientů dostát svým závazkům,“ pochvaluje si situaci Nikola Vopršalová.

Nákup na splátky pak v konečném důsledku zvýší původní cenu zboží. Přesto za určitých okolností může být výhodný. Splátkové společnosti ve spolupráci s obchodními řetězci občas nabízejí lákavé a výhodné akce. Pokud narazíte na nákup se splátkami s nulovým navýšením, pak byste mohli být spokojení. V takovém případě byste neměli zaplatit víc, než je cena zboží.

Klienty si společnosti ověřují

Nikde není psáno, že úvěr dostane každý. Riziko už není tak napjaté jako loni, přesto jsou společnosti obezřetnější, protože situace se stabilizuje pomalu a návrat k předkrizovým hodnotám bude ještě nějakou dobu trvat.

„Pořád jsme poměrně přísní, úvěr nedostane každý, ale vidíme, že riziko už není tak napjaté jako loni,“ prozradil ředitel kreditních rizik Home Creditu Lukáš Civín a pokračuje: „Pravidla pro poskytování půjček se za posledních šest měsíců výrazně neměnila. Provedli jsme pouze drobné dílčí změny, které mají zpřesnit naše posouzení bonity klienta.“

„Jedním z našich cílů je klienty nepředlužovat, proto vždy chceme před schválením úvěru znát aktuální situaci i jejich finanční historii. Údaje pak ověřujeme v externích databázích a klientských registrech. Pokud zjistíme, že klient by nebyl schopen dostát svým závazkům, žádost o úvěr zamítáme, abychom zabránili jeho možným budoucím finančním problémům,“ poznamenala k proceduře získání úvěru mluvčí společnosti Cetelem Nikola Vopršalová a dodala, že Českolipsko je v tomto ohledu v průměru a nepřevyšuje ostatní regiony.

Autor: Tomáš Mařas