Setkalo se s tím plno lidí. Zazvoní slušně vypadající člověk s deskami a ptá se, zda může zkontrolovat náležitosti smlouvy, prý je od ČEZu a není se čeho bát. „Máme tady drobnost, podepište se mi tady a začne vám platit levnější tarif,“ řekl čtenářce Deníku Janě S. z České Lípy asi pětadvacetiletý mladík v obleku.

Podobně jako mnoho dalších lidí mu nevědomky podepsala změnu dodavatele elektřiny. „Nevěděla jsem to, zjistila jsem to až při vyúčtování,“ dodala. A není sama, jen na facebookové skupině sdružující obyvatele okresního města se ozvaly desítky lidí, že u nich tito prodejci v poslední době minimálně zazvonili.

Ilustrační foto
Pozor na podomní prodejce. V České Lípě jich přibývá

„Nekalosoutěžní praktiky a neetické jednání při obchodování s elektřinou odmítáme. V zájmu ochrany našich zákazníků před nimi si je dovolujeme důrazně upozornit na skutečnost, že jsme přímý prodej v terénu, takzvaný podomní prodej, zrušili a domácnosti se u sebe doma nemohou setkávat s obchodními zástupci společnosti ČEZ,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Podobně jako v dalších desítkách obcí napříč republikou platí v České Lípě zákaz podomního prodeje. Bylo by tedy nasnadě zavolat na prodejce energií například městskou policii a sledovat, jak si odnášejí tučnou pokutu. Věc má však podstatný háček.

Přestože v České Lípě platí vyhláška zakazující podomní prodej, obchodníkům je to často jedno.
Zákaz ve městě podomní prodejce neodradí

Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze srpna loňského roku městské vyhlášky mohou upravovat pouze prodej zboží a poskytování služeb, na které se vztahuje živnostenský zákon. „Mezi ně mimo jiné nepatří činnost pojišťoven nebo obchod s elektřinou a plynem. V případě nejasnosti se mohou občané obrátit na živnostenský úřad Městského úřadu Česká Lípa nebo na městskou policii,“ podotýká mluvčí českolipských strážníků Eva Vlastníková. Jedinou věcí, která může od podpisu nevýhodné smlouvy ochránit, tak zbývá ostražitost.

Ilustrační foto. Města ruší podomní prodej
Podomní prodejci obtěžují v České Lípě

Častým trikem podomních prodejců bývá dárek k podpisu smlouvy, například ve formě úsporných žárovek. Když se zákazník následně rozhodne v rámci svého zákonného práva smlouvu zrušit, je mu za žárovky naúčtován nesmyslně vysoký poplatek v řádu tisíců korun. Další lstí neseriózních prodejců je to, že zákazníkům nabízejí produkt, který vypadá výhodně, skutečná smlouva podepsaná spotřebitelem je ale na zcela jiný a výrazně dražší produkt. Objevují se také případy, kdy zákazník bez upozornění obchodníka podepíše smlouvu, která mu zaručuje stanovenou cenu jen po krátkou dobu, a pak se bez jeho vědomí automaticky výrazně zvýší.

Českolipský deník.
KRÁTCE: Nedoručené dopisy ležely před panelákem

TADY A TEĎ

Obvyklým doplňkem těchto praktik bývá nátlak a spěch. Neseriózní obchodníci přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy a argumentují přitom časově omezenou nabídkou. Snaží se tak nenechat dostatečný čas na zevrubné prostudování podmínek.

„Zákazník by se neměl nikdy nechat zahnat do kouta a začít hned smlouvu podepisovat na místě. Měl by si dát třeba i několik dní čas na to, aby si smlouvu pečlivě přečetl, porovnal se stávající nabídkou a případně se i poradil s příbuznými nebo kamarády,“ radí ředitel pro prodej a obsluhu společnosti ČEZ Michal Kovařík.

Jeviště milánského Teatra Gerolama, kde probíhala výstava sklářské společnosti Lasvit, ozdobila soška dřevěného koně.
FOTO: Kabaret monster od Lasvitu uspěl v Miláně

Jak upozorňuje Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS), pozor by si měli dávat i ti, kdo nechávají prodejce stát před dveřmi. Smlouvu lze totiž klidně uzavřít i po telefonu. „V poslední době jsme se několikrát setkali s tím, že dodavatel se snažil zneužít názvu oficiálních institucí, nebo alespoň vyvolat dojem, že není podnikatelem, ale jakýmsi kontrolorem energií či servisem pro spotřebitele. Spotřebitele proto chceme varovat, aby takovým praktikám nenaletěli,“ uvádí předsedkyně SOS Gerta Mazalová.