Jako ze škatulky. Naleštěné, upravené a funkční jsou automobily, technika, objekty i trávníky základny profesionálních hasičů v Doksech. Jde o nejnovější stanici, kterou Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje (HZS LK) v regionu má. Stojí u silnice I/38, poblíž supermarketu Lidl od konce roku 2020.

Uspořádáním je podobná stanici v České Lípě a stále dýchá novotou. V nepřetržité službě se tady střídají tři směny A, B, C, které početně dohromady představují 15 mužů, tým doplňuje jeden velitel stanice. Nejčastěji je zaměstnává technická pomoc u dopravních nehod, dále lesní požáry v Máchově kraji a na Dubsku, pomoc při záchraně majetků a zvířat. Zažili už opakovaně zásahy s odklízením následků řádění živlů jako spadlých stromů, ale spěchali rovněž k požárům chat v regionu.

„Od začátku svého působení v Doksech zdejší hasiči každoročně evidují přes tři stovky ostrých výjezdů z této základny. Vůbec nejčastějším důvodem výjezdu byla během roku technická pomoc, dopravní nehody, zejména na velmi frekventované silnici I/38 jsou časté,“ konstatoval major Jan Soušek z HZS LK v České Lípě, kde je vedoucím pracoviště prevence, ochrany obyvatelstva a krizového řízení.

1. Street Food Festival v České Lípě
Českolipské náměstí provoněly světové kuchyně. Zájem o pochoutky byl veliký

V minulosti, ale i dokské stanici velel. „Na vodních plochách u Doks už vyhledávali i utonulou osobu, nebo zachraňovali člověka, co se propadl do ledu,“ poznamenal. K zvládnutí svých úkolů mají směny v Doksech přichystané dvě cisterny a jedno velitelské vozidlo. Nechybí tu ani bytelný člun na Máchovo jezero či další vodní plochy v okolí.

Kromě toho, že jde o oblíbenou turistickou oblast, byly argumentem pro výběr této lokality ke zřízení stálé stanice HZS LK také frekventované silnice první třídy I/ 9 z Mělníka do České Lípy a I/38 z Jestřebí do Mladé Boleslavi. Obě trasy jsou velmi exponované a o vážné dopravní nehody, zejména osobních automobilů a motorkářů, tu není nouze. Navíc jsou v oblasti Máchova kraje časté lesní požáry.

„Doplňujeme se i s kolegy ze Středočeského kraje, na silnici I/38 máme často hlášené dopravní nehody, kdy jejich účastníci nezřídka bývají zmateni, nevědí, kde přesně jsou, proto vyjíždíme v rámci mezikrajské spolupráce proti sobě k místu nehody. V limitu jsme schopni dojet až na Dolní Krupou,“ uvedl major Soušek. „Do Dubé dojedeme za deset minut.“

Charitativní obchod organizace ADRA v Mariánské ulici v České Lípě.
Prodávají dary. Solidní i nové zboží je v České Lípě k mání za pár kaček

Výstavní stanice hasičů v Doksech je hrdá na skvělé zázemí, vybavení, i kolektiv. Ten má k dispozici tři ložnice, posilovnu, společenskou místnost, kancelář velitele a velitelů družstev. U garáží je také vlastní čerpací stanice, strojní dílna, zázemí pro údržbu, věž na sušení hadic s lezeckou stěnou, venkovní hřiště, samostatný přístavek se třemi místnostmi pro návštěvy - většinou účastníky různých výcvikových akcí.

Exteriér dotváří chodníky, parkoviště, trávníky, retenční nádrž pro případ větších dešťových přívalů a dvě nádrže na dešťovou vodu, kterou hasiči využívají jak na mytí techniky, tak k plnění cisteren. „Hasiči se zde sami starají o údržbu hadic a techniky, také například mají vysokotlaký kompresor pro plnění tlakových lahví,“ doplnil Jan Soušek.

„Máme tady perfektní zázemí, vybavení i kolektiv. Proti těm začátkům v provizorních buňkách je to tu fajn. A rádi mezi sebou uvítáme i mladé posily, které se o tuhle náročnou profesi zajímají a mají předpoklady ji zvládnout,“ potvrdil velitel družstva Tomáš Kohout.

Českolipská memečka.
Satira i bizáry. Českolipská memečka baví na sociálních sítích

Moderní stanice vyrůstala na zelené louce od srpna 2018 do prosince 2020. Profesionální jednotka hasičů už ale začala u Máchova jezera působit od června 2018, když po dobu stavby dva roky fungovala v provizorních podmínkách. Používala stavební buňky a stan. Zkušební provoz hasičské stanice v Doksech začal 3. ledna 2021. Přítomnost profesionální jednotky v Doksech, kde funguje i sbor dobrovolných hasičů, tak výrazně zkrátila dojezdové časy k jednotlivým událostem, které do té doby nebyly v jižní části Českolipska ideální. Náklady na stavbu a zázemí o rozloze bezmála 3 400 metrů čtverečních se vyšplhaly na 61 milionů korun.