Ve směru na Cvikov se zároveň odtěžuje levostranný svah a tyto práce budou pokračovat i v lednu. Dana Zikešová z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) také prozradila termín plánovaného zprovoznění hlavní trasy, zhotovitel doplnil datum samotného dokončení a informoval o úplné uzávěrce, která řidiče na této cestě čeká.

Provoz je nyní částečně veden po stávající komunikaci a v některých místech už i po jejích nových částech, a to v tzv. režimu 1+1. Proto v celém úseku stavby platí snížená rychlost a zákaz předjíždění. Dle vyjádření zhotovitele, kterým je sdružení firem Eurovia CS, SaM silnice a mosty a Integra stavby, je provoz při respektování značení a zejména ohleduplnosti řidičů zcela plynulý.

Dokonce i v případě nutnosti nasazení techniky zimní údržby, jak se potvrdilo před několika dny, kdy intenzivně sněžilo. S tím souhlasí i Aleš Treml, který místem každý den projíždí do České Lípy, kde pracuje. „Není tam žádný problém. Nikde se nestojí a zácpy také nejsou, a to ani ve špičce.“

Přesto se řada motoristů úseku vyhýbá a při cestě do Liberce jede směrem na Mimoň a Jablonné v Podještědí. „Přes Mimoň se mi to zdá i rychlejší,“ uvedla řidička, která cestuje z České Lípy do Liberce téměř každý týden.

Stavba bude sice pokračovat i přes zimu, práce ale budou omezené. Provádět se budou jen úkony, které počasí dovolí. Nasazení na stavbě bude menší a pokračovat se bude zejména na mostech. Vše zatím běží podle plánu. „I když tato akce nebyla soutěžena na čas, tak ke zdržení nedochází. Zprovoznění hlavní trasy o délce 3,5 kilometru plánujeme na červenec 2024,“ uvedla Dana Zikešová z ŘSD.

Stolek, který je součástí lavičky Václava Havla na novoborském náměstí, je v opravě.
Vandalové se činili. Stolek u novoborské lavičky Václava Havla je v opravě

 

Iveta Štočková za zhotovitele doplnila, že úplné dokončení proběhne v listopadu příštího roku. „Nejzásadnější je uzavření sjezdu na komunikaci II/268 směr Nový Bor, které potrvá minimálně do začátku letních prázdnin. Před velikonočními svátky je v plánu třídenní uzávěra celého úseku stavby z důvodu pokládky finálních živičných vrstev v místech, kde je aktuálně veden běžný provoz,“ doplnila Štočková.

Ke slavnostnímu zahájení přestavby silnice I/9 mezi obcemi Nový Bor a Svor došlo na počátku srpna loňského roku. Původně dvouproudová komunikace se změní na směrově rozdělený čtyřpruhový úsek. Každý z jízdních pruhů se rozšíří o šest metrů. Vzniknou také tři nové mosty, z toho dva přes migrační trasy pro zvěř.

Tento dopravní úsek byl dlouhodobě místem častých nehod. Dochází tam totiž k souběhu dvou frekventovaných silnic I. třídy a kromě nebezpečného předjíždění způsobovaly kolize také časté srážky se zvěří. Zrod této stavby iniciovala rovněž neustále se zvyšující hustota dopravy. Na rok 2035 se dokonce předpokládá s intenzitou 17 000 vozidel denně. „Zkapacitnění umožní bezpečně předjíždět a oplocení minimalizuje srážky se zvěří. Doprava roste neustále, což ukazují i poslední sčítání,“ okomentoval před časem stavbu ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth.