VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radnice nepřijala rozhodnutí o Vettu

Česká Lípa - Dopravci nic platit nebudeme, naopak trváme na svém požadavku, protože cena byla přemrštěná, říká mluvčí České Lípy

6.11.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

„Nesouhlasíme se závěry rozhodnutí krajského úřadu a využijeme své právo podat odvolání,“ napsala v reakci na výsledek sporu mezi městem Česká Lípa a firmou Vett tisková mluvčí českolipské radnice Kateřina Kotková.

„Rozhodnutí správního orgánu druhého stupně dále podléhá následnému přezkumu soudem, který město Česká Lípa v případně nutnosti též iniciuje,“ dodala s tím, že odmítají i jakékoliv úhrady dopravci za období, kdy firma služby neposkytovala.

„Dopravce sám provoz ukončil už v únoru 2008 doslova ze dne na den z ekonomických důvodů. Vozový park pak firma rozprodala včetně autobusů, na něž od města dostala dotace,“ upozornila Kateřina Kotková.

Úřad udělal chybu

K možnosti podat odvolání se vyjádřil i právník Vettu JUDr. Michal Řiha: „V rozhodnutí je skutečně poučení o odvolání, ale nesprávné, protože podle § 169 odst. 2 správního řádu se proti rozhodnutí ve sporech z veřejnoprávních smluv nelze odvolat. Správní úřad udělal chybu, kterou napraví buď vydáním opravného usnesení, nebo sice město odvolání podá, ale ministerstvo dopravy odvolání odmítne jako nepřípustné.“

Radnice vyčíslila dosavadní náklady na tento spor na 400 tisíc korun. „Město má k uplatnění svých práv i další možnosti, které dosud nevyužilo především proto, aby se vyhnulo nadbytečným nákladům řízení. Znovu je zváží včetně stížnosti k Evropské komisi,“ uvádí Kateřina Kotková.

Byli drazí

V další argumentaci se mluvčí města vrací o několik let zpět, kdy ještě firma Vett městskou dopravu zajišťovala.
„Dopravce obdržel za své dopravní služby zaplaceno od cestujících i města Česká Lípa podstatně více, než kolik činila hodnota jí poskytnutých dopravních služeb. Rozdíl mezi získanými prostředky a hodnotou poskytnutých služeb musí firma Vett a.s. městu Česká Lípa vrátit, či musí alespoň věrohodně doložit, proč byly její ceny tak vysoké.“ Jako příklad uvádí ceny Vettu za jeden kilometr v letech 2003 až 2006 (od 71 do 96 Kč) v porovnání s průměrnou cenou za kilometr v ČR (32 až 37 Kč).

„Město ve skutečnosti nemá výhrady ke smlouvě, ale bylo dlouhodobě kritizováno za vysokou cenu za jeden kilometr, kterou ovšem zapříčinilo samo, když opakovaně odmítalo výzvy Vettu k optimalizaci systému. To dokonce potvrdili u výslechu představitelé města,“ oponuje JUDr. Michal Říha. Podle něj nelze srovnávat konkrétní podmínky v České Lípě a republikový průměr.

„Cena Vettu byla skutečně vysoká, to ovšem kvůli ceně pevných vstupů, tedy mezd, autobusů a pohonných hmot, se kterými dopravce nemohl hýbat. Svou liknavost poté město začalo řešit napadáním platnosti smlouvy. Ve skutečnosti jen špatně hospodařilo,“ dodává právní zástupce Vettu.

Kdy začaly tahanice

Připomeňme, že první zmínky o optimalizaci MHD se datují do roku 2003. Tehdy stála studie od firmy DHV CR tři sta tisíc, ale výsledkem byla jediná nová linka.

Druhou studii optimalizace zpracovala firma Oredo Hradec Králové. Jezdit podle ní začal až nový dopravce – ČSAD Semily v březnu 2008. Podle tehdejších slov jeho představitele Jiřího Vařila rozhodně nebyl projekt optimální.

Na hlavy představitelů radnice se snesla vlna kritiky i od jednatele společnosti Oredo Vladimíra Záleského: „My jsme vytvořili studii, která měla být podkladem pro projekt. Město nám však na jeho dokončení nedalo peníze, protože tyto finanční prostředky se rozhodlo raději investovat do hrazení dopravy, aby mohla být zdarma. To ovšem byla chyba. Začalo jezdit mnohem více lidí, než jsme plánovali, a navíc projekt nebyl dokončen. Systém se pak souhrou těchto dvou okolností a vinou města zhroutil,“ řekl v dubnu 2008. Nové jízdní řády pak přizpůsobila firma ČSAD Semily, a pak začala panovat mnohem větší spokojenost cestujících.

Město postavilo žalobu o vrácení 70 milionů na předpokladu, že smlouva s Vettem je neplatná. Ve svém vyjádření však nyní připouští, že by Vett mohl znovu provozovat MHD v České Lípě: „Pokud by firma Vett a. s. v budoucnu opět chtěla provoz městské autobusové dopravy v České Lípě obnovit, má město Česká Lípa dostatečný smluvní prostor k tomu, aby současnému dopravci rozsah závazku k provozu MAD adekvátně snížilo a provoz případně rozdělilo mezi dva dopravce,“ uvádí Kateřina Kotková a dodává, že městu Česká Lípa tedy ani na základě současného rozhodnutí správního orgánu nehrozí, že bude platit za stejnou službu dvakrát, tzn. ani v případě, že by firma VETT, a. s. opět začala MAD v České Lípě provozovat.

Dokumenty

Časová osa vývoje optimalizace v Českí Lípa.doc

Stanovisko města ke sporu s firmou Vett.doc

Autor: Eva Vlastníková

6.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Kvůli nakloněnému kmenu vánoční jedle na Mírovém náměstí se vedení radnice rozhodlo o odstranění stromu kvůli bezpečnosti. Ráno zde začínají Vánoční trhy.
4

Poryv větru naklonil v Jablonci jedli. Hrozilo, že se vánoční strom zřítí

Osobně vyzvednout nový exponát přijela do českolipského Fehreru starostka Nového Oldřichova Marcela Novotná.
4

Němce nadchlo muzeum. Nyní mu darovali starou stříkačku

Příběh nemocné Terezky vyvolal velkou vlnu solidarity

Česká Lípa – Dobročinná akce na pomoc nemocné dívence z Chlumu, vynesla 30 000 korun. Pomůže i Večer plný dárků, který na pátek chystá florbalový klub.

Policisté počtvrté vybrali nejlepšího okrskáře Libereckého kraje

Liberecký kraj – Zvítězil Jan Horáček z Příšovic.

Jan Rázl z Nového Boru se stal mistrem ČR ve čtyřhře

Liberec, Nový Bor - Tři medaile získal novoborský sportovec Jan Rázl, který hájí barvy Badmintonového klubu Technické univerzity v Liberci na mistrovství České republiky jednotlivců kategorie do 13 let, jehož se v Harcově zúčastnilo celkem 88 žáků a žákyň.

Mladí olympionici oblečou kolekci za půl milionu

Liberecký kraj – 94 mladých sportovců bude kraj reprezentovat na dětské zimní olympiádě, která začíná na konci ledna v Pardubickém kraji.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT