Na dva a půl tisíce lidí se protočí na chodbách Úřadu práce v České Lípě. Alespoň tak odhaduje průběh ledna ředitelka Zdeňka Cibulková v souvislosti se spuštěnou sociální reformou, která přenesla vyplácení sociálních dávek z městských úřadů na úřady práce. Změna je nápor pro klienty i pro samotné úředníky.

„Středa už je lepší, v pondělí to bylo o moc o horší,“ pronesla jedna z pracovnic ještě před tím, než otevřela dveře kanceláře. „Aha, tak už to neplatí,“ podotkla při pohledu do chodby, kde se fronta za čtvrt hodiny rozrostla o další desítky klientů.

„Čekáme už hodinu,“ řekla žena, která doprovází příbuzného, aby mu pomohla s vyřízením žádosti o průkaz ZTP do auta. „Děda chtěl nejdřív odejít, když viděl frontu, ale vzala jsem si dovolenou a jiné to tu stejně v nejbližší době nebude. Alespoň to budeme mít vyřízené,“ doplnila žena.

Úředníci jsou připraveni

Za necelé dva dny si podalo žádosti o dávky hmotné nouze, příspěvek na péči a dávky pro zdravotně postižené na tři stovky lidí. „Prozatím převažují zdravotně postižení žadatelé o příspěvek na mobilitu. Hodně žádostí ale máme i u dávek na hmotnou nouzi a někteří klienti se dotazují rovněž na veřejnou službu,“ upřesnila Zdeňka Cibulková.

Na příliv lidí se na úřadu práce připravili. Sedmnácti pracovníkům, kteří kvůli reformě přešli pod úřad práce z městských úřadů, vypomáhají další zaměstnanci z jiných úseků.

K tomu, kdo v chodbě bloudí a hledá správné dveře nebo jen studuje delší dobu formulář, přiskočí člen ochranné služby. „Jděte rovně, za rohem doleva a druhé dveře,“ naviguje klienty.

„Tady si vyplníte nacionále, příjem, tady adresu lékaře. Jestli ji nevíte, nevadí, ženské v kancelářích mají všechny doktory v počítačích, pomůžou vám s tím,“ uklidňoval pro změnu žadatele, který bezradně koukal do formuláře.

Chlapík z ochranky mezitím stihne prohodit, že nejhorší čekání je pro děti, které někteří z žadatelů o dávky berou s sebou, a pro starší klienty. V chodbě dohlížejí na pořádek městští strážníci. I oni pomáhají tápajícím klientům najít ty správné dveře, kde vyřídí jejich žádosti. „Uvidíme v průběhu příštích měsíců, zda bude potřeba ještě navýšit počet lidí. Věřím ale tomu, že klienti budou chodit průběžně,“ řekla Cibulková.

Pevné nervy musí mít i sami úředníci. Ti se učí za pochodu pracovat s novými informačními systémy. „S aplikacemi pracujeme v rámci možností, vychutnáváme si je se vším všudy. Zpracování žádostí proto zaměstnancům nějakou chvíli trvá a vypadá, že pracovat se bude i o víkendu,“ dodala Cibulková.