Přemostění čeká rekonstrukce za bezmála 300 milionů korun, investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Běžná oprava mostu z roku 1987 nestačí, diagnostika odhalila vážné závady, které významně snižují jeho životnost. „Na objektu byl proveden rozsáhlý a podrobný diagnostický průzkum, který zjistil vážné a chronické závady statického i provozního charakteru významně snižující životnost mostu. Potvrdila to i hlavní prohlídka mostu,“ uvedla mluvčí ŘSD Kamila Zahálková. První část opravy proběhla v roce 2022.
Přípravné práce na úseku dlouhém zhruba 700 metrů začaly už v pátek 1. března, oprava samotná je naplánovaná na dva a půl roku. „Rekonstrukce bude probíhat po etapách za omezeného provozu, dopravu budou řídit semafory. Částečná uzavírka začne ve středu 6. března,“ informovala mluvčí ŘSD Kamila Zahálková. Most bude uzavřený pro vozidla nad 40 tun. Objízdné trasy povedou pro směr na Nový Bor po silnici III. třídy přes obce Srní u České Lípy a Zákupy. Pro směr na Prahu musí řidiči do Zákup a dále přes Provodín a Jestřabí.
První část prací je naplánovaná do konce letošního prosince, po zimní přestávce se opět rozjedou v únoru 2025 a potrvají do konce roku. Část roku 2026 se ještě budou provádět práce na spodní stavbě, ty už ale budou bez dopravních omezení.
Největší komplikace zřejmě způsobí rekonstrukce mostu v Děčínské ulici, která je páteřní městskou komunikací a denně po ní projede až 25 tisíc aut. Most byl původně součástí rekonstrukce silnice z České Lípy do Dobranova a hotový měl být spolu se silnicí už v roce 2022. Kvůli výraznému zdražení stavebních prací a materiálů, zejména železa, se ale Liberecký kraj s dodavatelem dohodl, že most ze zakázky za 200 milionů korun vyjme a vypíše na něj samostatnou soutěž.
„Rekonstrukce přijde na 57 milionů korun a dodavatel na ni bude mít šest měsíců. Než začnou samotné práce, musí postavit provizorní most," řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička. Stavba dočasného ocelového mostu by měla začít v dubnu, umožní průjezd osobních aut, autobusů a nákladní dopravy do 3,5 tuny ve směru od Děčína do centra města, v opačném směru budou auta úsek objíždět městem. Kamiony budou muset Českou Lípu objet přes Zahrádky, Stvolínky, Kravaře a Horní Polici.
V dubnu by mělo ŘSD zahájit také práce na stavbě dlouho plánované další etapy obchvatu České Lípy, který v budoucnu odvede tranzitní dopravu mimo zástavbu. Úsek z Dubice do Dolní Libchavy přijde na 544 milionů korun. Navázat by měla ještě druhá etapa dlouhá přes deset kilometrů z Dolní Libchavy do Nového Boru, kde se náklady odhadují na 1,8 miliardy korun.
„Ani u jedné stavby není investorem město. Naší snahou samozřejmě bude dopady co nejvíce zmírnit, nicméně řidiči se musejí připravit na dopravní komplikace, které k takto velkým stavbám patří,“ uvedla mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová.