Levně nakoupit a levně uvařit. Večeře v restauraci se pomalu stává luxusem pro rodiny, které v době krize či z obavy ze ztráty zaměstnání začínají obracet každou korunu.To, že šetříme, začínají pociťovat majitelé hospod a restaurací čím dál výrazněji. Ti všichni hlásí: chodí málo lidí, a když už přijdou, dají si spíše cenově dostupnější jídlo.

„Krize je znát. Obecně si zákazníci vybírají lacinější jídla, místo dražšího pití mají zájem o pití levnější. Sní se a vypije toho podstatně méně než před krizí,“ potvrzuje Ivana Nováková, majitelka hostince Na Rychtě v Jestřebí u České Lípy.

Podle ní se v poslední době zákazníci prakticky rozdělili do dvou skupin. „Do první bych zařadila například cyklisty a důchodce, kteří si dají třeba jen polévku a klidně i bez pití. Ta druhá se ale naopak nijak výrazně neomezuje,“ upřesňuje Ivana Nováková.

Podobnou zkušenost mají i ostatní námi oslovení hospodští. „To, že lidé začali šetřit, je znát především na menším počtu strávníků,“ říká Martin Hartig, majitel hostince U Slunce ve Skalici u České Lípy. Ten však vzápětí upozorňuje, že když už přijdou zákazníci cíleně třeba na večeři, nijak výrazně se neomezují. „Jejich cílem je dobře se najíst, a tak si dají to, na co mají skutečně chuť,“ podotýká Martin Hartig.

Lidé chtějí levnější jídla

V restauraci a penzionu Druhý domov v Novém Boru nemají narozdíl od většiny podobných zařízení na jídelním lístku hotovky. „Ale i my se setkáváme s tím, že zákazníci vyžadují spíše levnější jídla,“ konstatuje Milan Zechovský, majitel novoborské restaurace a penzionu.

Že se lidé snaží šetřit a v současné době je cena pro ně na prvním místě, potvrzuje i dvaatřicetiletý Tomáš z České Lípy: „Žena je na mateřské a obava, že bych mohl přijít o práci, ovlivnila naše hospodaření. První, co jsme si odpustili, jsou společné večeře v restauraci.“

Lidé však nešetří jen na jídle, levnější chtějí i pití. Podle oslovených majitelů restaurací se opět začaly pít cenově dostupnější panáky rumu a zelené. „Drahé panáky, jako je bourbon, si už téměř nikdo neobjednává,“ konstatuje Milan Zechovský.

Pivo jde na odbyt pořád, ale i u něj hostinští zaznamenávají úbytek v míře konzumace. „Pivo je klasika, ale přibylo více lidí, kteří si místo pěti dají třeba jen tři,“ dodává Martin Hartig.