Právě na tohle se totiž podle novely vyhlášky o technických prohlídkách a měření emisí nově budou zaměřovat kontroloři na STK. Navíc by se měli řidiči připravit na zdržení. Od středy totiž technici pracují s aktualizovaným systémem, který sjednocuje zejména číselník závad na autech pro celou Evropskou unii.

„Všeobecně teď jezdí na technickou více lidí. Ale kontroly jsou ode dneška trochu delší, protože nám chvíli trvá, než v novém seznamu najdeme ta správná čísla. Uvidíme časem, jak se situace bude dál vyvíjet," řekl jeden z techniků z STK Bělohradský na Slovance v České Lípě.

Emise a úklid auta

S osobním autem by lidé měli na technickou jezdit každé dva roky. Než na ni však vůbec vyrazí, musí si nejdříve nechat změřit emise. Potom by si měli auto umýt, uklidit a zkontrolovat, zda z auta nevytéká některá z tekutin. Pokud ano, mohli by místo kontroly znečistit, a technici je tak často ani na technickou nepustí.

Kvůli lepší kontrole gum musí řidiči sundat poklice z kol, v autě musí mít také kompletní povinnou výbavu. Před samotnou kontrolou pak musí řidič předložit doklady jako je velký technický průkaz a doklad o změření emisí. Při samotné prohlídce se pak kontroloři zaměří kromě jiného nově právě na hloubku vzorku pneumatik a pevnost tažného zařízení. Měli by také kontrolovat propustnost černých skel.

„Černá skla zatím neměříme, oprávnění na to má v současnosti jen policie. My na to ještě nemáme zařízení," podotkl hlavní technik z STK Klimex v České Lípě.

Zároveň doplnil, že cena za technickou prohlídku zůstala stejná. „Až ale budeme muset kvůli novele nakoupit nové zařízení za statisíce, do ceny se to samozřejmě promítne," upřesnil hlavní technik.

Částka, kterou zatím řidiči za zhruba půlhodinovou prohlídku zaplatí, se pohybuje okolo šesti set korun. To je však jen pakatel proti tomu, když řidič technickou kontrolou neprojde a zjistí to policisté. V tom případě totiž může člověk dostat až deset tisíc pokuty a ztratit může až pět bodů.

Originální SPZ

Vedle novinek, týkajících se přímo technické kontroly, si chce ministerstvo dopravy posvítit i na techniky. Plánuje totiž jednou za tři roky přezkoušet všechny techniky v zemi. Ve stejném časovém intervalu by pak měly probíhat i kontroly jednotlivých STK.

Kromě novely vyhlášky o technických prohlídkách připravuje ministerstvo dopravy také novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta pro řidiče znamená další novinky. Například to, že za zapsání auta do evidence vozidel nedají už jen 800 korun, ale rovných 1400 korun.

Přehlásit auto také budou muset stihnout do 10 dnů, jinak jim bude hrozit pokuta až 50 tisíc korun. Ti, kdo touží po speciální SPZ se zkratkou svého jména nebo čtyřmi nulami, si ji nově budou moci pořídit. A to za rovných pět tisíc korun. Díky sjednocenému systému bude stát navíc přesně vědět, kolik jaké auto ujelo kilometrů, výměna či oprava tachometru jinde než v servisu bude nelegální.

NOVINKY NA STK

pneumatiky: vzorek na gumách by neměl být příliš sjetý. U letních pneumatik je hranice stanovená na 1,5 milimetru, zimních pak na 4 milimetry.

tažné zařízení: takzvaná „koule" vzadu na autě nesmí být opotřebovaná. Jinak hrozí, že se za jízdy utrhne vozík.

černá skla: propustnost světla skrz černá skla musí být minimálně 70 %. Zatím se na STK příliš neměří, technici nemají odpovídající zařízení.