Stávkou hrozí českolipští řidiči městské autobusové dopravy (MAD). Nelíbí se jim především systém počítání pracovní doby, mají však i další připomínky.

Ve čtvrtek 14. července budou odboráři jednat s dopravcem, společností Busline. Pokud nedojde ke vzájemné domluvě, jsou mnozí řidiči připraveni vstoupit do stávky.

„Vadí nám, že nejsme placeni dle zákonných norem. Paragraf 3 zákona 589/2006 sbírky říká, že pracovní dobou člena osádky je kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování a vystupování, čištění a prohlídka vozidla. A oni nám právě ten úklid a další věci platí v takzvaných čekacích dobách, za které dostáváme výrazně méně peněz," říká Martin Machač, řidič MAD a zároveň předseda základní organizace MAD Česká Lípa.

Běžná praxe

Běžná praxe tedy podle Machače vypadá tak, že řidič po dojezdu na konečnou, v prodlevě mezi další jízdou, nepracuje za 72 korun hrubého za hodinu, ale za padesát. Padesát korun je sazba zmíněné čekací doby a nevztahují se na ni jakékoliv příplatky za přesčasy, svátky, víkendy a podobně. Čekací doba tvoří od patnácti do čtyřiceti procentcelkové pracovní doby řidiče.

Nutno podotknout, že zaměstnavatel jako kompenzaci přidává řidičům ke mzdě třicetiprocentní bonus k odježděným hodinám, ale ty se počítají jen podle jízdního řádu.

„Pokud dojedu na konečnou vlivem dopravy s desetiminutovým zpožděním, tak těch deset minut jedu už v rámci čekací doby za nízkou sazbu," říká Machač s tím, že v průběhu měsíce se tyto minuty dost nastřádají. Hlavní úklid, údržbu, vyúčtování a v zimě i zahřátí vozidla řidiči většinou provádějí v takzvané přístavné době, která jim pro změnu není započítána vůbec.

Stávka

„Kolektivní smlouvu nepodepíšeme, pokud nebude do posledního detailu dáno zákonu za dost. Pokud jednání nedopadnou, jsme připraveni zahájit stávku. Teď to vypadá, že se zúčastní téměř všichni. V první fázi to bude stávka výstražná, zastavíme přepravu na zhruba 4-5 hodin v nejméně citelnou dobu," hrozí Machač s tím, že budou cestujícím rozdávat letáky vyjadřující jejich stanovisko.

„V tuto chvíli stále probíhají jednání," říká tisková mluvčí společnosti Busline Nikola Bradíková, a proto ve věci zatím nemůže sdělit nic konkrétního.

38 milionů od města

Město Česká Lípa platí dopravci podle smlouvy 38,50 korun za jeden ujetý kilometr, ročně to dělá zhruba 38 milionů.

„Na provozování MAD Česká Lípa má město uzavřený smluvní vztah s firmou Bus Line a.s. , nikoliv s jednotlivými řidiči. Do personálních záležitostí a platů jejích zaměstnanců proto nemůžeme mluvit, to je čistě záležitostí zaměstnavatele. Případná stávka řidičů by však do budoucna mohla ovlivnit náš smluvní vztah s firmou, jejíž zaměstnanci svou stávkou zkomplikovali našim občanům veřejnou dopravu, kterou dotuje město," říká Eva Markgrafová z Městského úřadu v České Lípě.

Kde se myjí autobusy?

Platové podmínky nejsou jedinou věcí, které řidiče autobusů trápí.

V areálu u řeky Ploučnice, kde MAD Česká Lípa sídlí, je zakázáno umývat vozidla, přesto se tomu tak podle Machače, ale i podle dalších řidičů, kteří si nepřáli být jmenováni, děje.

„Byla tu, řekl bych, velice neobjektivní kontrola z krajské hygienické stanice Liberec i z inspektorátu práce na BOZP. Výsledek byl takový, že v průběhu předem avizované kontroly řidiči dostali nakázáno, že autobusy nemají umývat, a inspektoři tak žádné pochybení nezjistili," říká Martin Machač, který chtěl být prý jako odborový předák u kontroly přítomen, ale účast mu vedení odepřelo. „Ve vyjádření pak doslova stálo, že se tam nic podobného nedělo a neděje," dodává.

Dalším bodem jednání mezi odboráři a dopravcem tedy bude i otázka zajištění využití mycí linky, která se v České Lípě nachází v areálu bývalého ČSAD na Děčínské ulici.

Kam močí řidiči?

Lidé si stěžovali, že řidiči MAD močí na ulici. Kontrola z Krajské hygienické stanice nezjistila problém ani v tomto případě, přestože jediné specializované zařízení pro vykonání potřeby, které mají řidiči mimo základnu k dispozici, je na otočce v ulici Na Výsluní. Jinde musejí spoléhat na veřejné budovy.

„My bychom chtěli alespoň TOIky na klíčových místech. Kontrole bylo řečeno, že můžeme do Alberta na Ladech a na vlakové nádraží. Nádraží je sice rozkopané a nic takového tam není, ale zatím si tam můžeme skočit alespoň do toho parčíku," říká Martin Machač s tím, že v případě supermarketu na Ladech není nic oficiálně domluvené a jsou tam navíc omezeni otevírací dobou. Vzpomeňte si na to, až budete od řidiče přebírat drobné.