Když na dispečinku záchranné služby zazvoní telefon, trvá jen několik vteřin, než dispečer vyhodnotí situaci a posílá do terénu záchranné vozidlo. „V tu chvíli se u řidičů, kteří jezdí s majáky, probouzí adrenalin. Musí být připraveni předvídat, jak zareagují řidiči před nimi, musí zachovat chladnou hlavu a být připraveni zareagovat. S tím souvisí i fakt, že musí vůz dokonale ovládat,“ říká vedoucí českolipského Dopravního inspektorátu Policie ČR Martin Markl.

Právě z těchto důvodů je třeba, aby řidiči záchranných složek navštěvovali kurzy bezpečné jízdy. „Již dva roky spolupracujeme na kurzech s policií a s hasiči, jsem rád, že se k nim nyní přidali i řidiči záchranné služby,“ uvedl ředitel autodromu v Sosnové Pavel Dušánek. Právě na závodním okruhu u České Lípy včera prošla kurzem bezpečné jízdy padesátka řidičů ZZS.

BEZOHLEDNÍ ŘIDIČI

Záchranná služba Libereckého kraje během jednoho roku vyjíždí k přibližně 50 000 incidentů. Disponuje celkem třiceti vozidly a jednou leteckou výjezdovou skupinou. „Bohužel se téměř denně setkáváme s řidiči, kteří nám špatně uhýbají, musíme kličkovat mezi vozy a občas dochází ke střetu. I když se nehody omezily, je zapotřebí řidiče školit, aby věděli, co ty sanity umí a neumí, aby věděli jak reagovat při některých situacích,“ uvedl mluvčí ZZS LK Michael Georgiev.

UŽITEČNÁ TEORIE

Osmačtyřicet řidičů záchranné služby Libereckého kraje nejdříve usedlo do lavic, aby prošli teoretickou částí. „Připomněli si klíčové rizikové faktory, se kterými se mohou setkat při výjezdu. Následně lektoři zaměřili pozornost na zásady dodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel či bezpečného průjezdu zatáčkou. Velká pozornost byla věnována správnému způsobu brzdění, vyhýbání se nenadálým překážkám, zvládání smyku a řešení potenciálních krizových situací,“ popisuje koordinátor bezpečnosti silničního provozu Jan Polák.

JAK BRZDIT

Následovala praktická část. Na kurzu bylo k dispozici dvanáct vozidel, které slouží ke každodenním výjezdům. Před startem lektoři popsali řidičům správné posazení a zásady správného držení volantu a manipulace s ním.

Nechyběl nácvik správné techniky průjezdu zatáčkou, včetně brzdění a řazení před ní. Podrobně se nacvičovaly vyhýbací manévry na suchém, mokrém i zledovatělém povrchu. Procvičoval se i odhad správné nájezdové rychlosti do zatáček a také délky brzdné dráhy v závislosti na rychlosti jízdy a adhezních podmínkách.

„Určitě je kurz užitečný a bavilo nás to. Je to takový trénink a opakování zásad, který každý z nás zná, ale je dobré si to připomenout,“ shodují se čerstvě vyškolení řidiči.