VYBRAT REGION
Zavřít mapu

S objednávkou našeho zboží vyhrajete milion. Možná

Českolipsko – Vyhrát jednou za život větší obnos peněz nebo hlavní cenu by si přál snad každý. Pokud by cenou byl třeba jeden milión, pak by výhra neměla chybu, kdyby nebyla mnohdy podmíněna drobným nákupem.

29.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Archív

Objednávka zboží nezřídka pochybné kvality je velmi často spojena se „zaručenou“ výhrou hlavní ceny. Každý alespoň jednou obdržel tučnou obálku, v níž firma ujišťovala, že jedině on je tím, kdo získá finanční obnos nebo hodnotnou výhru. Pokud ovšem objedná zboží. A spousta oslovených na sliby alespoň jednou naletěla. Pokud jste těmto lákadlům odolali, pak patříte k několika málo lidem, kteří se nenechali oklamat.

Jsou to vyhozené peníze

„Před lety jsem poštou dostala obálku, v níž mě jistá firma ujišťovala, že obdržím půl miliónu s tím, že stačí k získání peněz udělat objednávku v hodnotě pěti tisíc korun,“ svěřila se pětasedmdesátiletá Eva Záchorová z České Lípy. Tehdy si na nákup nepotřebného zboží půjčila od syna, který ji od podezřelého nákupu odrazoval. Zboží nakonec objednala, dorazilo v termínu, ale hlavní výhra v podobě finanční částky se nedostavila.

„V dopise, v tom velkém množství různých stíracích kupónů, opovědních karet a letáků, jsem našla dovětek, že z došlých objednávek bude vylosovaný někdo, kdo peníze získá,“ poznamenala Eva Záchorová.

„Hodně přesvědčivý byl v dopise kupón, kde měl člověk odpovědět, jestli se dostaví k převzetí ceny do firmy nebo mají zástupci společnosti přijet za ním domů.“ Senioři obecně bývají k takovému, často klamavému druhu reklamy důvěřiví. Obdobné zprávy se už několik let objevují i na internetu.

„Neustále přichází do mého mailu nabídky na zaručenou výhru. Stačí jen vyplnit pár údajů a sem tam něco objednat,“ poznamenala devatenáctiletá studentka Michaela Bradová z České Lípy s tím, že na tyto nabídky nereaguje.

Ochrana spotřebitele

„Myslím, že je hodně především starších lidí, kteří se tím nechají oblbnout ve snaze získat nějakou cenu, finanční obnos nebo alespoň výhodu,“ dodala studentka.

Výdaje na reklamu porostou

Celosvětové výdaje do reklamy letos i v příštích třech letech po předchozím poklesu opět porostou a podobný trend lze očekávat také v České republice. Vyplývá to z údajů agentury ZenithOptimedia, podle které posílí reklamní investice zejména do televize, kinoreklamy a venkovní reklamy, naopak pokles reklamních výdajů lze očekávat u tištěných médií.
Ředitel ZenithOptimedia Prague Petr Majerik sdělil, že zatímco loni celosvětové reklamní výdaje meziročně klesly o 10,6 procenta, tak letos ZenithOptimedia očekává jejich zvýšení o 4,9 procenta, příští rok o 4,6 procenta, v roce 2012 o 5,2 procenta a stejný nárůst by měly vykázat také v roce 2013.
„Reklamní investice ve střední a východní Evropě porostou v roce 2011 o 7,9 procenta. V ČR bude nárůst pozvolnější. Pro rok 2011 u nás očekáváme navýšení o tři až čtyři procenta,“ uvedl Majerik. (čtk)

Zpráva Evropského parlamentu, schválená 15. prosince ve Štrasburku, se zaměřuje právě na otázku spojenou s uplatňováním směrnice o nekalých obchodních praktikách, zejména pak na metody využívané v oblasti internetové reklamy a webových technologií. Účelem této iniciativy je zvýšit informovanost spotřebitelů na poli reklamy.

„Problematika vlivu reklamy na chování spotřebitele má mnoho různých aspektů. Z mého pohledu je klíčovým bodem ochrana osobních údajů na internetu. Spotřebitelé musí být jednoznačně a srozumitelně informováni o sběru, zpracování a využívání jejich osobních dat,“ zaujala jasný postoj k problému česká europoslankyně Olga Sehnalová.

„Znám několik lidí, kteří na podobné výzvy reagovali, žádnou výhru nezískali a nikdo z nich neví, jak je s jejich údaji, co uvedli ve snaze získat nějaký profit, naloženo,“ pozastavuje se nad lehkovážností některých lidí Michaela Bradová.

Europoslankyně Sehnalová uvítala zaměření zprávy na ochranu zranitelných skupin spotřebitelů, jako jsou děti, mladiství či senioři a poukázala na problematiku lidské důstojnosti v reklamě.

Neskočte hned na špek

„Ta často obsahuje diskriminující nebo nedůstojná sdělení založená na různých formách společenských stereotypů. Reklama jim může na jednu stranu účinně čelit. Může působit proti rasismu, sexismu a diskriminaci,“ uvedla Olga Sehnalová a pokračovala: „Na druhou stranu může vést k násilí, škodlivým závislostem, jako jsou kouření a alkoholismus, či k mentální anorexii a bulimii.“

Europoslanci ve zprávě vyzývají komisi, do jejíž působnosti regulace reklamních pravidel spadá, aby formou kampaně více informovala spotřebitele o jejich právech, zvláště pak o právu na ochranu a využívání osobních údajů, a dále aby navrhla opatření, která by zvýšila povědomí dětí a mladistvých o oblasti reklamy.

„Je třeba, aby si lidé uvědomili, že ne všechna reklama na internetu je jako ta v televizi. Někdy jde jen o sesbírání určitých dat pro další využití. Pokud by byla nějaká omezení nebo jasnější pravidla pro takový způsob nejen internetové reklamu, pak je to v pořádku,“ sdělila svůj pohled na věc devatenáctiletá Michaela Bradová.

„Spíše než regulaci internetu preferuji cestu vzdělávání internetových uživatelů. Regulaci, restrikce či omezení je třeba aplikovat pouze v ojedinělých případech,“ řekla Olga Sehnalová a závěrem dodala: „Zavádění cenzorských praktik povede podle mého názoru pouze k hledání jiných, daleko sofistikovanějších podvodných systémů a řešení, která budou mít před regulací vždy náskok.“

Autor: Tomáš Mařas

29.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na sportovní dotace půjde v Lípě přes 10 milionů korun

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Desítky tisíc domácností bez proudu, zlámané stromy. Na sever Čech udeřil vítr

Strážníci vloni odchytávali také papouška nebo kohouta

Česká Lípa - Na dvě stovky psů a koček, ale také ptáci či morčata prošli loni rukama českolipských městských strážníků.

Jak jsme žili v Československu. V pátek pokračuje unikátní projekt Deníku Zdroj:

Českolipsko - V pátek 19. ledna pokračuje v tištěném Českolipském deníku druhým dílem nový seriál Jak jsme žili v Československu.

Kanalizaci nahradí domácí čistírny

Českolipsko - Obce řeší likvidaci odpadních vod podporou domácích čistíren.

Sněžení, závěje, náledí i vítr. Meteorologové varují před nástrahami počasí

Severní Čechy - Meteorologové prodloužili výstrahu před silným sněžením až do čtvrtečních 20:00. Hrozí především v severovýchodní části země. Ve vyšších polohách se mohou vyskytovat také sněhové jazyky nebo závěje.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>