A to v kvalitě více než prvotřídní. Petr Vaněk je trenér, který připravuje nejen členy policie či armády na fyzické testy, ale pomůže i s redukcí tuku, tvorbou svalové hmoty, zpevnění postavy. Výčet jeho dovedností zdaleka nekončí. „Kromě toho ještě dělám sportovní regenerační masáže, ale jen pro své klienty,“ doplňuje.

Klienty neshání. Sbíhají se sami na základě doporučení. Nyní má kolem čtyřiceti klientů. „Cvičím s Petrem od konce ledna a shodil jsem dvacet jedna kilogramů, hlídá mi stravu a s cvičením začala i manželka,“ svěřil Petr Bartoš.

Cvičit po dohledem trenéra by se mělo alespoň dvakrát týdně. „Na každého klienta mám hodinu, kterou mu plně věnuji, každý má svůj tréninkový deník, kde se zapisuje vše, přes tepovou frekvenci, cvičení až po stravu.“

Studuje stále

Už v druhé trenérské třídě musí každý trenér znát základy pedagogiky, psychologie, masérství a samo sebou cvičení. Petr Vaněk má kromě třetí trenérské třídy i tu výhodu, že je kvalifikovaný i pro zdravotní sportovní poradenství. Může se tak věnovat i cvičení těhotných žen a není problém účinně cvičit s lidmi se zdravotním omezením.

„V takovém případě ovšem vše musím ověřit, včetně prodělaných operací a následně konzultovat s ošetřujícím lékařem, který vydá povolení o cvičení,“ dodává trenér.

Jako vizitka úspěchů může sloužit dívka, kterou Vaněk připravoval do soutěže českého vydání amerického časopisu Muscle & Fitness. Za tři měsíce cvičení pod vedením trenéra sundala dvacet sedm kilo a soutěž ve své kategorii vyhrála.

Jak ale sám podotýká, ze zdravotního hlediska není takové rychlé hubnutí ideální. „Pro organizmus vyhovující je pod odborným dohledem zhubnout tři čtvrtě kila za týden. Tedy kolem čtyř až pěti kilo za měsíc,“ dodal Vaněk.

Bohužel spousta lidí si jednorázově upraví figuru a fyzičku. Pak nově nabytou kondičku neudržují a objeví se pověstný jojo efekt, kdy se pracně shozené kilogramy rychle vrátí. „K udržení stačí jednou týdně zajít do posilovny a nebo kardio ve fitku, plavání nebo kondiční běh,“ připomíná trenér. „Většina klientů se mnou cvičí i pět let a už by nemuseli, protože už opravdu všechno znají.

V současnosti dostal Petr Vaněk nabídku na přípravu českých hokejistů na následující sezonu. „Jak to dopadne, uvidíme, protože teď se řeší synchronizace s tréninky hokejistů.“ Plán na následující měsíce má opravdu nabitý. V létě se chystá do Londýna na trenérskou akademii.
„Zredukovat tuk, to chce upravit stravu a začít se zdravým životním stylem. Více pohybu, třeba plavat,“ radí.

„Důležité je nevynechávat snídani. Je to startovací jídlo na celý den. Tělo hladoví, i když člověk spí. Ráno se nenasnídáte a tělo pak spaluje svalovou hmotou ne tuk. Pro tělo je to jednoduší a pak ukládá potravu do tuku jako zásoba proti hladovění.“ Optimální je jíst alespoň pětkrát denně, a snídaně může být klidně stejně velká jako oběd. A nezapomínejte na pohyb.

Autor: Tomáš Mařas