Některá rozhodnutí bývají osudová. Platilo to také, když se před šesti lety tehdy dvatřicetiletá Eva Macháčková, vyučená dámská krejčová a maminka tří dětí ze Stráže pod Ralskem rozhodla ještě na mateřské zkusit sama podnikat. V tom, co uměla nejlépe.

Na koleni, z úplné nuly, z obýváku u sebe doma nebo v azylu u rodičů začala budovat módní značku Debonaire, která se podle původní představy měla zaměřit na svatební šaty a korzety.

„Měla jsem malé děti, chtěla jsem mít na ně čas a nemohla jsem sehnat jinou práci, protože zaměstnat matku od dětí nikdo moc nechce," vzpomíná na okolnosti svého podnikatelského startu.

Po šesti letech má Debonaire ve Stráži svoji vlastní dílnu, výborně fungující internetový obchod, zakázek až nad hlavu a značka získala certifikát Regionální produkt Lužické hory a Máchův kraj.

O seriáluČeskolipský deník představuje v prázdninovém seriálu příběhy lidí, jejichž výrobky získaly certifikát „Regionální produkt Lužické hory a Máchův kraj", udělovaný místní akční skupinou LAG Podralsko. Za unikátními výrobky se skrývají i zajímavé příběhy, které v Českolipském deníku najdete každou prázdninovou sobotu.

Z malé firmičky se stal postupně sympatický rodinný byznys. Před rokem a půl se totiž k Evě Macháčkové připojila i její mladší sestra Milena Jelínková. Absolventku vysoké škole ekonomické práce mezi dámskými i dětskými šaty či sukněmi pohltila.

„Sestře jsem pomáhala už s rozjezdem, takže jsem u toho od začátku trochu byla. Během své mateřské jsem se připojila jako taková drobná pomoc a nakonec i na plný úvazek," popisuje třiatřicetiletá Milena Jelínková.

Před mateřskou pracovala jako asistentka finančního manažera ve větší firmě, společné dílo se sestrou ji ale natolik nadchlo, že do původní práce se už nevrátila.

Příběh obou sester a značky Debonaire je skoro pohádkový. Začínalo se od úplné nuly a společným úsilím se postupně daří velká věc. „Všechno, co se vydělalo navíc, se vrátilo do firmy. Nechceme si půjčit ani korunu, protože nechceme zadlužit rodinu, takže rozjezd je pomalý, ale zase jsme si to všechno vybudovali samy," říká zakladatelka značky Eva Macháčková.

A značce Debonaire se daří. Zakázek je tolik, že sestry uvažují, že si vezmou do své dílny paní na výpomoc. „Každý rok jsme na tom lépe a lépe, více zakázek, větší zisk. Nečekáme bůhvíco, žádnou obrovskou hromadu peněz, ale postupně po krocích všechno vylepšujeme a to se vyplácí," vysvětluje Macháčková. „Pořád jdeme nahoru, z toho máme největší radost a jsme šťastné, že to dokážeme skloubit i s našimi rodinami. Takže se naplňuje náš sen. Tak, jak jsme to chtěly, tak to je."

Pod značkou Debonaire se prodávají například nádherné dámské svatební i společenské šaty, tahounem značky jsou sukně a velkým hitem posledních týdnů jsou fitness sukně.Na samém počátku snila zakladatelka značky o tom, že se bude věnovat svatebním šatům a korzetům. „To jsou ale věci náročné na výrobu a jejich prodej přes internet je složitější," vysvětlila starší ze sester. A mladší ji doplňuje: „Takže jsme hledaly výrobky, u kterých nám zákazník zadá míry a my mu je budeme schopné ten den ušít a odeslat. To je zároveň naše konkurenční výhoda, že šijeme na míru zákazníkům."

Bez zkoušky

Hlavním tahounem značky jsou nyní sukně na míru, a to svatební, společenské, taneční, sportovní i dětské. „Sukně už máme vychytané tak, aby zákaznicím padly a nemusely ani jezdit na zkoušku," říkají spokojeně obě sestry. Poslední novinkou pod značkou Debonaire jsou fitness sukně, o které už je také velký zájem. Značka Debonaire nabízí i nejrůznější svatební či plesové doplňky i sortiment pro děti.

Pětadevadesát procent zakázek značky představuje internetový obchod, zbytek jsou individuálně domlouvané zakázky. Zájemce přes internet dokáže Debonaire uspokojovat bleskurychle. „Podle fotografie si tam zákaznice vyberou konkrétní sukni, zadají nám míry, my to obratem zhotovíme, často hned druhý den posíláme. Zákazník to má třetí den doma, vyzkouší a když není spokojený, může to bez problémů vrátit. Všechno probíhá velmi rychle a díky internetu nejsme odkázaní jen na zákazníky z Českolipska nebo Libereckého kraje. Nejvíc dodáváme do Prahy a na Moravu, ale třeba i na Slovensko," doplnila Eva Macháčková.

Na sestry se obrací často celé taneční školy, které oceňují, že požadované věci mohou od Debonaire získat právě velmi rychle, kvalitně a hlavně na míru připravené pro jednotlivé členy celého kolektivu. „V tom jsme možná zaplnili díru na trhu. Všichni nám říkají, že takto individuálně, kvalitně a tak rychle jim to nikdo jiný neudělá," uzavírá Milena Jelínková.

„Holky obdivuji za to, jak se prosadily," říká bratr PetrStráž pod Ralskem - V začátcích Debonaire sehrál Petr Macháček, bratr Evy a Mileny, důležitou roli. Coby zkušený programátor pomáhal připravit první webové stránky a internetový obchod. Teď s radostí sleduje, jak se společnému byznysu jeho sester daří. „Holky jsou hodně pracovité a obdivuji je za to, jak se dokázaly prosadit, což je v oděvním průmyslu dneska něco velmi obtížného, protože všude je velká spousta levné konkurence," říká Petr Macháček, který jinak podniká v oblasti vývoje softwaru pro vědecké účely.

Poklonu vysekl především sestře Evě, která musela zvládnout velmi těžké začátky celého projektu. Že se do toho se zarputilostí vrhla, ho nepřekvapilo. „Eva šila od malička. Naše babička byla vyhlášená švadlena v celém okolí, byla známá tím, že byla velmi poctivá, a myslím, že to Eva po ní zdědila. Pro ní je také na prvním místě, aby byli zákazníci s její prací spokojení," říká Petr Macháček.

Naopak u mladší ze sester ho překvapilo, s jakým nadšením se k práci v oděvní dílně připojila a jak se v ní našla. „Míla byla vždycky velmi kreativní a tvůrčí, ráda vyšívala i paličkovala, ale později jsem si spíše myslel, že ji to zůstane jen jako koníček a že skončí někde v ekonomickém úseku," přiznal Macháček.

Sestrám moc fandí a věří, že se z Debonaire podaří udělat celorepublikově známou značku. Proč ne?

Pod značkou Debonaire se prodávají například nádherné dámské svatební i společenské šaty, tahounem značky jsou sukně a velkým hitem posledních týdnů jsou fitness sukně.Debonaire• módní značka, za kterou se skrývají dvě sestry ze Stráže pod Ralskem Eva Macháčková (38 let) a Milena Jelínková (33 let)
• debonaire v překladu znamená šarmantní, nonšalantní, elegantní
• Eva Macháčková je maminka tří dětí, je vyučená dámská krejčová s maturitou, lásku k řemeslu jí už v dětství předala její babička, která byla vyhlášenou krejčovou široko daleko. V Debonaire má na starosti z krejčovského hlediska hlavní operace.
• Milena Jelínková je absolventkou VŠE v Praze, má syna. V Debonaire nastřihává látky, předšívá, ručně zdobí a stará se o finální balení.
• více na www. debonaire.cz